Terveysvalvonnan prosessien kehittäminen asiakastyytyväisyyskyselyn pohjalta
Salokangas, Susanna (2012)
Salokangas, Susanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203223681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203223681
Tiivistelmä
Tässä työssä laadittiin ja toteutettiin Pohjois-Satakunnan peruspalveluliikelaitos kuntayhtymän (PoSan) ympäristöpalveluiden elintarvikevalvonnan asiakastyytyväisyyskysely.
Asiakastyytyväisyyskysely suunnattiin elintarvikealan toimijoille. Tavoitteena oli selvittää onko elintarvikevalvonta palveluna tasa-arvoista, laadukasta ja nopeaa.
Kysely suoritettiin kirjekyselynä touko-kesäkuulla 2010.
Kyselyyn valittiin 55% elintarviketoimijoista, vastauksia saatiin 91 kpl.
PoSan elintarvikevalvontaa arvioitiin mm. luotettavaksi, sujuvaksi ja henkilökunnan palveluasennetta ja vuorovaikutustaitoja hyviksi.
PoSan elintarvikevalvonta oli asiakkaiden mukaan laadukasta, tasapuolista ja nopeaa mutta kallista.
Useissa kommenteissa asiakas ilmoitti toivovansa koulutusta ja neuvontaa lainsäädännöstä ja uusista ohjeista, mutta koulutus ei kuulu terveysvalvonnan perustehtäviin. Kyselyn perusteella päätettiin kehittää internetsivustoja ja mahdollisesti järjestää esimerkiksi pienimuotoisesti koulutustilaisuuksia kohdennetulle ryhmälle.
Asiakastyytyväisyyskysely suunnattiin elintarvikealan toimijoille. Tavoitteena oli selvittää onko elintarvikevalvonta palveluna tasa-arvoista, laadukasta ja nopeaa.
Kysely suoritettiin kirjekyselynä touko-kesäkuulla 2010.
Kyselyyn valittiin 55% elintarviketoimijoista, vastauksia saatiin 91 kpl.
PoSan elintarvikevalvontaa arvioitiin mm. luotettavaksi, sujuvaksi ja henkilökunnan palveluasennetta ja vuorovaikutustaitoja hyviksi.
PoSan elintarvikevalvonta oli asiakkaiden mukaan laadukasta, tasapuolista ja nopeaa mutta kallista.
Useissa kommenteissa asiakas ilmoitti toivovansa koulutusta ja neuvontaa lainsäädännöstä ja uusista ohjeista, mutta koulutus ei kuulu terveysvalvonnan perustehtäviin. Kyselyn perusteella päätettiin kehittää internetsivustoja ja mahdollisesti järjestää esimerkiksi pienimuotoisesti koulutustilaisuuksia kohdennetulle ryhmälle.