Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kestävä kehitys Mustialan käytännön nautaopetuksessa

Sundell, Virva (2012)

 
Avaa tiedosto
VSundellHAMK.pdf (1.377Mt)
Lataukset: 


Sundell, Virva
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203233715
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa Mustialan alueen ja maatalouskoulutuksen kehittämistyötä, jossa Mustialaan rakennetaan kestävän kehityksen järjestelmä. Järjestelmän pohjana on Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiön kestävän kehityksen ohjelma ja sen opetukseen liittyvät teemat ja kriteerit ammatillisille oppilaitoksille. Järjestelmän arvosteltavien teemojen ja kriteereiden avulla Mustialalle tullaan hakemaan kestävän kehityksen sertifikaattia. Työn toimeksiantajana on Hämeen ammatti-instituutin Mustialan toimipiste.

Työn tavoitteena oli saada mahdollisimman kattava kuva kriteerien toteutumisesta Mustialassa sekä tuottaa ideoita, joiden avulla käytännön nautaopetusta ja kestävän kehityksen näkyvyyttä voitaisiin parantaa. Kestävän kehityksen järjestelmän lisäksi työtä voi hyödyntää myös koulun sisäisessä kehittämisessä sekä uuden, lähivuosina valmistuvan navetan suunnittelutyössä.

Tietoa ja ideoita kerättiin HAMI:n ja HAMK:n opiskelijoille ja henkilökunnalle tehdyillä kyselyillä ja haastatteluilla. Muuta aineistoa olivat alan kirjallisuus, Mustialan virtuaalikylä sekä toiset opinnäytetyöt.

Työn pohjalta voidaan sanoa, että Mustialan navetta on pääosin toimiva oppimisympäristö ja kestävän kehityksen ulottuvuudet tulevat navettaopetuksessa melko hyvin esille. Joitakin puutteita kuitenkin on esimerkiksi energia- ja vesitalouden opetuksessa. Puutteisiin ei kuitenkaan juurikaan kannata puuttua enää nykyisessä navetassa, sillä Mustialaan on suunnitteilla uusi opetusnavetta, joka otetaan käyttöön 2013-2014. Tällä hetkellä tärkeintä olisi puuttua kestävän kehityksen perusteiden opetukseen teoriassa sekä HAMK:n opiskelijoiden käytännön navettaharjoittelun lisäämiseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste