Suomalaisten asiakkaiden suhtautuminen ekologisuuteen kaupunkihotellien palveluissa
Kauko, Sini (2012)
Kauko, Sini
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203223663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203223663
Tiivistelmä
Ekologisuus ja ympäristöystävälliset toimintatavat ovat tällä hetkellä tärkeä osa matkailualaa ja tulevaisuudessa niiden rooli tulee olemaan vielä suurempi. Huoli ympäristöstä kiihtyy ja yritykset ovat todenneet ekologisuuden tuovan myös kilpailuetua.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää mikä on suomalaisten asiakkaiden suhtautuminen ekologisuuteen kaupunkihotellien palveluissa. Tarkoitus on myös saada selville, kuinka ekologisuus vaikuttaa asiakkaiden ostopäätökseen hotellia valitessa.
Tämän opinnäytetyön yleinen tietoperusta koostuu faktoista liittyen ympäristöystävällisyyteen matkailualalla ja erityisesti hotellialalla. Työ sisältää käytännön esimerkkejä ympäristöystävällisistä toimintatavoista, joita hotellit tänä päivänä noudattavat. Tietoperustan lopussa käsitellään asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyön toinen osio on empiria osuus, jossa on kuvattu tutkimusmenetelmä ja analysoitu tutkimuksessa saadut tulokset. Lopuksi tuloksista on esitetty johtopäätökset, jotka on yhdistetty työn teoriaosuuteen.
Opinnäytetyöhön sisältyvä tutkimus on suoritettu kvantitatiivisella tutkimuksella lähettämällä kyselomake opinnäytetyön tekijän työpaikan, Hotel Arthurin asiakkaille. Kyselyn ajankohta on loka-joulukuu 2011.
Tutkimuksen tulokset osoittavat pitkälti sen, mitä kohti tietoperusta antaa viitteitä. Asiakkaat odottavat hotellin toimivan ekologisesti, ainakin pienten käytännön toimien osalta ja ovat valmiita myös osallistumaan jollain tasolla itse toimintaan. Ympäristömerkkejä arvostetaan ja niiden katsotaan olevan vahva todiste ympäristöystävällisyydestä. Hotellia valitessa hinta ja sijainti ovat kuitenkin tärkeimmät tekijät, eikä ekologisuudesta ole tähän asti haluttu maksaa ylimääräistä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää mikä on suomalaisten asiakkaiden suhtautuminen ekologisuuteen kaupunkihotellien palveluissa. Tarkoitus on myös saada selville, kuinka ekologisuus vaikuttaa asiakkaiden ostopäätökseen hotellia valitessa.
Tämän opinnäytetyön yleinen tietoperusta koostuu faktoista liittyen ympäristöystävällisyyteen matkailualalla ja erityisesti hotellialalla. Työ sisältää käytännön esimerkkejä ympäristöystävällisistä toimintatavoista, joita hotellit tänä päivänä noudattavat. Tietoperustan lopussa käsitellään asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyön toinen osio on empiria osuus, jossa on kuvattu tutkimusmenetelmä ja analysoitu tutkimuksessa saadut tulokset. Lopuksi tuloksista on esitetty johtopäätökset, jotka on yhdistetty työn teoriaosuuteen.
Opinnäytetyöhön sisältyvä tutkimus on suoritettu kvantitatiivisella tutkimuksella lähettämällä kyselomake opinnäytetyön tekijän työpaikan, Hotel Arthurin asiakkaille. Kyselyn ajankohta on loka-joulukuu 2011.
Tutkimuksen tulokset osoittavat pitkälti sen, mitä kohti tietoperusta antaa viitteitä. Asiakkaat odottavat hotellin toimivan ekologisesti, ainakin pienten käytännön toimien osalta ja ovat valmiita myös osallistumaan jollain tasolla itse toimintaan. Ympäristömerkkejä arvostetaan ja niiden katsotaan olevan vahva todiste ympäristöystävällisyydestä. Hotellia valitessa hinta ja sijainti ovat kuitenkin tärkeimmät tekijät, eikä ekologisuudesta ole tähän asti haluttu maksaa ylimääräistä.