Käyttöliittymän toteutus Flash Lite sovelluksessa : Case: Painokuntoon kännykän opastuksella
Saksola, Esa (2009)
Saksola, Esa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200907284095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200907284095
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tehtiin toimeksiantona kännykässä toimiva ohjeistus GTO 52 – painokoneen painokuntoonlaitosta. Sovellus oli Flash Lite-sovellus, joka tehtiin Adode Flash CS3-ohjelmalla. Työssä tutkittiin, mitä vaatimuksia ja rajoituksia puhelin, Flash Lite sekä käyttäjäryhmä asettavat käyttöliittymän toteuttamiselle.
Flash Lite on Symbian 60-pohjaisille kännyköille optimoitu versio Adoben Flash Playeristä. Flash Lite -sovelluksen toteuttaminen ei varsinaisesti eroa tavallisen Flash-sovelluksen tekemisestä, mutta tekijän täytyy huomioida yhteensopivuus ActionScript-koodin ja Flash Liten versioiden kanssa saadakseen sovellus toimimaan haluamassaan puhelinmerkissä ja –mallissa.
Käyttöliittymä ei ole kääre, johon sovellus kääritään. Käyttöliittymä suunnitellaan käyttäjää, ei sovellusta varten. Suunnittelussa tulee huomioida käyttäjän tarpeet. Käyttöliittymäsuunnittelulla pyritään hyvään käytettävyyteen. Eräitä käytettävyyden määreitä ovat ymmärrettävyys, vaivattomuus, kattavuus ja esteettinen miellyttävyys. Näihin päämääriin päästään noudattamalla heuristisia sääntöjä sommittelun, navigoinnin ja luettavuuden suhteen.
Flash Liten soveltamismahdollisuuksia on tutkittu vain vähän Jyväskylän ammattikorkeakoulussa, vaikka käyttöliittymäsuunnittelua ja Adobe Flashia voidaan opiskella siellä.
Flash Lite on Symbian 60-pohjaisille kännyköille optimoitu versio Adoben Flash Playeristä. Flash Lite -sovelluksen toteuttaminen ei varsinaisesti eroa tavallisen Flash-sovelluksen tekemisestä, mutta tekijän täytyy huomioida yhteensopivuus ActionScript-koodin ja Flash Liten versioiden kanssa saadakseen sovellus toimimaan haluamassaan puhelinmerkissä ja –mallissa.
Käyttöliittymä ei ole kääre, johon sovellus kääritään. Käyttöliittymä suunnitellaan käyttäjää, ei sovellusta varten. Suunnittelussa tulee huomioida käyttäjän tarpeet. Käyttöliittymäsuunnittelulla pyritään hyvään käytettävyyteen. Eräitä käytettävyyden määreitä ovat ymmärrettävyys, vaivattomuus, kattavuus ja esteettinen miellyttävyys. Näihin päämääriin päästään noudattamalla heuristisia sääntöjä sommittelun, navigoinnin ja luettavuuden suhteen.
Flash Liten soveltamismahdollisuuksia on tutkittu vain vähän Jyväskylän ammattikorkeakoulussa, vaikka käyttöliittymäsuunnittelua ja Adobe Flashia voidaan opiskella siellä.