USAGE OF DIGITAL LOYALTY PROGRAMS IN THE CITY CENTER AREA IN JYVÄSKYLÄ
Liukkonen, Niko (2012)
Liukkonen, Niko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203223679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203223679
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on tehty Arena Interactive Oy:n toimesta. Arena Interactive Oy on johtava media-alan mobiilipalveluiden toimittaja Pohjoismaissa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on kerätä tietoa digitaalisten kanta-asiakasohjelmien käytöstä Jyväskylän keskustan alueella ja näin ollen auttaa Arena Interactive Oy:tä heidän strategisessa suunnittelussaan.
Tutkimus on toteutettu hyödyntämällä sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Näiden menetelmien yhdistelmää kutsutaan triangulaatioksi. Ensisijainen tietoaineisto kerättiin yrityskyselyllä, joka tapahtui henkilökohtaisesti kutakin yritystä haastatellen sekä teemahaastatteluilla. Toissijainen tietoaineisto on koottu Internet – ja kirjalähteistä. Yrityskysely tehtiin 52 eri yrityksessä Jyväskylässä. Sen lisäksi teemahaastattelut tehtiin kahdessa tarkasti valitussa yrityksessä.
Tutkimuksen pääasialliset tavoitteet olivat määritellä digitaalisten kanta-asiakasohjelmien käyttö, tarve kehitykseen sekä ongelmat ja hyödyt liittyen digitaalisiin kanta-asiakasohjelmiin. Tämän tutkimuksen teoreettinen osa keskittyy laajasti kuvailemaan kanta-asiakasohjelmien luonnetta.
Tulokset näyttävät, että vain muutama yritys Jyväskylän keskustan alueella hyödyntävät potentiaalin, jonka digitaaliset kanta-asiakasohjelmat tarjoavat. Tarve kehitykselle sekä perinteisten kanta-asiakasohjelmien ongelmat ovat selkeästi havaittavissa. Tulokset selvittävät myös etuja, joita digitaalisten kanta-asiakasohjelmien on koettu tuovan sekä niiden ongelmallisuuksia. Tulokset näyttävät nykyisen trendin Jyväskylän keskustan alueella. Tämän lisäksi tutkimus tuo esiin arvokkaita näkemyksiä aiheesta.
Tutkimus on toteutettu hyödyntämällä sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Näiden menetelmien yhdistelmää kutsutaan triangulaatioksi. Ensisijainen tietoaineisto kerättiin yrityskyselyllä, joka tapahtui henkilökohtaisesti kutakin yritystä haastatellen sekä teemahaastatteluilla. Toissijainen tietoaineisto on koottu Internet – ja kirjalähteistä. Yrityskysely tehtiin 52 eri yrityksessä Jyväskylässä. Sen lisäksi teemahaastattelut tehtiin kahdessa tarkasti valitussa yrityksessä.
Tutkimuksen pääasialliset tavoitteet olivat määritellä digitaalisten kanta-asiakasohjelmien käyttö, tarve kehitykseen sekä ongelmat ja hyödyt liittyen digitaalisiin kanta-asiakasohjelmiin. Tämän tutkimuksen teoreettinen osa keskittyy laajasti kuvailemaan kanta-asiakasohjelmien luonnetta.
Tulokset näyttävät, että vain muutama yritys Jyväskylän keskustan alueella hyödyntävät potentiaalin, jonka digitaaliset kanta-asiakasohjelmat tarjoavat. Tarve kehitykselle sekä perinteisten kanta-asiakasohjelmien ongelmat ovat selkeästi havaittavissa. Tulokset selvittävät myös etuja, joita digitaalisten kanta-asiakasohjelmien on koettu tuovan sekä niiden ongelmallisuuksia. Tulokset näyttävät nykyisen trendin Jyväskylän keskustan alueella. Tämän lisäksi tutkimus tuo esiin arvokkaita näkemyksiä aiheesta.