Opetuskäyttöön suunnattujen pienten yhteistyösovellusten kehitys
Saarela, Janne (2012)
Saarela, Janne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203263747
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203263747
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää kyselyselvityksen ja haastatteluiden avulla peruskoulujen ja lukioiden tämän hetkisiä tieto- ja viestintäteknologisia ongelmakohtia, koulujen tarpeita erilaisille yhteistoiminnallisille opetussovelluksille sekä tulevaisuuden näkymiä opetusteknologian saralla. Lisäksi tavoitteena oli kartoittaa olemassa olevia opetuskäyttöön mahdollisesti soveltuvia sovelluksia ja palveluita sekä ideoida ja kehittää täysin uusia opetussovelluksia osaksi toimeksiantajan järjestelmää.
Kyselyselvitys toteutettiin web-pohjaisena kyselynä, jonka avulla oli tarkoitus saada mahdollisimman paljon ongelmalähtöistä tietoa koulujen arkisista tietoteknisistä ongelmista. Kysely lähetettiin usealle toimeksiantajan asiakaskoululle. Lisäksi sitä jaettiin eri verkkoyhteisöissä ja sosiaalisessa mediassa. Asiantuntijahaastattelut toteutettiin avoimina henkilöhaastatteluina, joiden avulla kerättiin ajatuksia niin nykyisestä opetuksen tieto- ja viestintätekniikan tilanteesta, kuin tulevaisuuden näkymistäkin.
Sovellusten ideointi toteutettiin aivoriihinä, joiden pohja-ajatuksina käytettiin useita tieto- ja viestintäteknologia-aiheisia raportteja ja tutkimuksia, kysely- ja haastattelutuloksia sekä omia havaintoja.
Työn tuloksena selvisi peruskoulujen ja lukioiden tietoteknisiä ongelmakohtia ja tarpeita sekä ajatuksia opetusteknologian tulevaisuuden kehityssuunnasta. Lisäksi yhdestä opinnäytetyön aikana syntyneistä sovellusideoista kehitettiin toimiva prototyyppi. Sovelluksesta saatiin hyvää palautetta jo varhaisessa kehitysvaiheessa ja sitä tullaan luultavasti jatkokehittämään myös jatkossa Opinsys Oy:n toimesta.
Kyselyselvitys toteutettiin web-pohjaisena kyselynä, jonka avulla oli tarkoitus saada mahdollisimman paljon ongelmalähtöistä tietoa koulujen arkisista tietoteknisistä ongelmista. Kysely lähetettiin usealle toimeksiantajan asiakaskoululle. Lisäksi sitä jaettiin eri verkkoyhteisöissä ja sosiaalisessa mediassa. Asiantuntijahaastattelut toteutettiin avoimina henkilöhaastatteluina, joiden avulla kerättiin ajatuksia niin nykyisestä opetuksen tieto- ja viestintätekniikan tilanteesta, kuin tulevaisuuden näkymistäkin.
Sovellusten ideointi toteutettiin aivoriihinä, joiden pohja-ajatuksina käytettiin useita tieto- ja viestintäteknologia-aiheisia raportteja ja tutkimuksia, kysely- ja haastattelutuloksia sekä omia havaintoja.
Työn tuloksena selvisi peruskoulujen ja lukioiden tietoteknisiä ongelmakohtia ja tarpeita sekä ajatuksia opetusteknologian tulevaisuuden kehityssuunnasta. Lisäksi yhdestä opinnäytetyön aikana syntyneistä sovellusideoista kehitettiin toimiva prototyyppi. Sovelluksesta saatiin hyvää palautetta jo varhaisessa kehitysvaiheessa ja sitä tullaan luultavasti jatkokehittämään myös jatkossa Opinsys Oy:n toimesta.