Markkinatutkimus Porvoon Gigantin business to business - myyntipalvelulle
Kokko, Niilo (2012)
Kokko, Niilo
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203273822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203273822
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Porvoon Kodintekniikka Oy / Porvoon Gigantti, jolle toteutettiin markkinatutkimus. Tutkimusongelmana oli selvittää Itä-Uudellamaalla toimivien yritysten mielipiteet ja toiveet heille Porvoon Gigantin tarjoamaa business to business – myyntipalvelua kohtaan. Tavoitteena tutkimuksella oli selvittää vastaus kysymykseen tarvitaanko Porvoon Gigantissa millaisia muutoksia henkilökunnassa ja toimitiloissa uuden palvelukonseptin käyttöönottamiseksi.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu business to business-markkinoinnin ja markkinointi- ja markkinatutkimuksen teoriasta. Työn empiirinen osio koostuu kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Tutkimus on toteutettu tutkimustyypiltään kyselytutkimuksena.
Kyselytutkimus suoritettiin Webropol-verkkosovellusta apuna käyttäen. Kysely lähetettiin yrityksille sähköpostiviestillä, jossa oli saatekirje kyselyn tarkoituksesta. Kyselyn perusjoukkona toimii Itä-Uudellamaalla toimivat yritykset. Kyselyn suorituksessa on käytetty harkinnanvaraista otosta. Työ toteutettiin vuoden 2011 huhtikuun ja lokakuun välisenä aikana.
Tutkimustulokset osoittavat, että lähes puolet vastanneista yrityksistä tekee kodintekniikkaan liittyviä hankintoja yli 10 kertaa vuodessa. Eniten hankintoja yrityksillä on data- ja mobiilituotteista. Yritykset arvostavat mahdollisuutta keskittää ostoksensa ja näkevät verkkotilaamisen mahdollisuuden tärkeänä. Yli puolet vastanneista yrityksistä näkee henkilökohtaisen yritysmyyjän positiivisena asiana.
Tutkimuksen perusteella Porvoon Giganttiin ei tarvitse erikseen palkata yritysmyyjää, vaan asia tulisi hoitaa muuttamalla jonkun henkilön toimenkuvaa nykyisestä henkilö-kunnasta siten, että tällä olisi yritysasiakasvastuu.
Työn teoreettinen viitekehys muodostuu business to business-markkinoinnin ja markkinointi- ja markkinatutkimuksen teoriasta. Työn empiirinen osio koostuu kvantitatiivisesta tutkimuksesta. Tutkimus on toteutettu tutkimustyypiltään kyselytutkimuksena.
Kyselytutkimus suoritettiin Webropol-verkkosovellusta apuna käyttäen. Kysely lähetettiin yrityksille sähköpostiviestillä, jossa oli saatekirje kyselyn tarkoituksesta. Kyselyn perusjoukkona toimii Itä-Uudellamaalla toimivat yritykset. Kyselyn suorituksessa on käytetty harkinnanvaraista otosta. Työ toteutettiin vuoden 2011 huhtikuun ja lokakuun välisenä aikana.
Tutkimustulokset osoittavat, että lähes puolet vastanneista yrityksistä tekee kodintekniikkaan liittyviä hankintoja yli 10 kertaa vuodessa. Eniten hankintoja yrityksillä on data- ja mobiilituotteista. Yritykset arvostavat mahdollisuutta keskittää ostoksensa ja näkevät verkkotilaamisen mahdollisuuden tärkeänä. Yli puolet vastanneista yrityksistä näkee henkilökohtaisen yritysmyyjän positiivisena asiana.
Tutkimuksen perusteella Porvoon Giganttiin ei tarvitse erikseen palkata yritysmyyjää, vaan asia tulisi hoitaa muuttamalla jonkun henkilön toimenkuvaa nykyisestä henkilö-kunnasta siten, että tällä olisi yritysasiakasvastuu.