Tiimit koulun työyhteisön työvälineenä : Tapaus Koivusaaren koulu
Jääskeläinen, Mika (2012)
Jääskeläinen, Mika
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203283853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203283853
Tiivistelmä
Perusopetuksessa työskentelevien aineopettajien työ on muuttunut viimeisten vuosien aikana yksin tekemisen kulttuurista kohti tiimimäisempää työskentelyä. Tutkimusten mukaan tiimityö kehittää koulun toimintakulttuuria ja parantaa sitoutumista sekä tehostaa työskentelyä. Yhteistyö lisää myös avoimuutta ja vahvistaa työtovereiden välisiä suhteita.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten Koivusaaren koulun opetushenkilöstö on kokenut tiimityön ja päätöksenteon, sekä voidaanko tiimityöskentelyllä sitouttaa henkilöstöä paremmin päätöksentekoon. Tutkimuksessa pyrittiin myös selvittämään tiimityön vaikutuksia: voidaanko tiimityöllä tukea opettajien yksilöllistä ja yhdessä oppimista sekä miten tiimityöskentelyä tulisi jatkossa kehittää, kun opettajat ovat toimineet tiimimäisesti syksystä 2010.
Teoriaosuudessa on käytetty lähteinä oppivaa organisaatiota ja tiimityötä käsittelevää kirjallisuutta, tutkimuksia ja artikkeleita. Työn teoreettinen viitekehys perustuu mm. oppivan organisaation, tiimityön ja sitoutumisen käsitteisiin. Empiirisessä osiossa analyysin kohteena ovat Koivusaaren koulussa tehdyt opettajien haastattelut.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin laadulliselle tutkimukselle tyypillistä puolistrukturoitua teemahaastattelua.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että tiimien toimintaa pitää tulevaisuudessa kehittää. Tiimeille tulee luoda tiimisopimukset ja määrittää selkeät vastuualueet sekä tavoitteet. Tiimit ja niiden jäsenet tarvitsevat selkeät roolit. Tiimin vetäjän valitseminen on oleellista tiimityön onnistumisen kannalta. Tiimejä pitäisi hyödyntää enemmän päätöksentekoprosessissa asioiden valmisteluvaiheessa. Myös opettajien työtä tukevaa pedagogista keskustelua on lisättävä tiimeissä.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten Koivusaaren koulun opetushenkilöstö on kokenut tiimityön ja päätöksenteon, sekä voidaanko tiimityöskentelyllä sitouttaa henkilöstöä paremmin päätöksentekoon. Tutkimuksessa pyrittiin myös selvittämään tiimityön vaikutuksia: voidaanko tiimityöllä tukea opettajien yksilöllistä ja yhdessä oppimista sekä miten tiimityöskentelyä tulisi jatkossa kehittää, kun opettajat ovat toimineet tiimimäisesti syksystä 2010.
Teoriaosuudessa on käytetty lähteinä oppivaa organisaatiota ja tiimityötä käsittelevää kirjallisuutta, tutkimuksia ja artikkeleita. Työn teoreettinen viitekehys perustuu mm. oppivan organisaation, tiimityön ja sitoutumisen käsitteisiin. Empiirisessä osiossa analyysin kohteena ovat Koivusaaren koulussa tehdyt opettajien haastattelut.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin laadulliselle tutkimukselle tyypillistä puolistrukturoitua teemahaastattelua.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että tiimien toimintaa pitää tulevaisuudessa kehittää. Tiimeille tulee luoda tiimisopimukset ja määrittää selkeät vastuualueet sekä tavoitteet. Tiimit ja niiden jäsenet tarvitsevat selkeät roolit. Tiimin vetäjän valitseminen on oleellista tiimityön onnistumisen kannalta. Tiimejä pitäisi hyödyntää enemmän päätöksentekoprosessissa asioiden valmisteluvaiheessa. Myös opettajien työtä tukevaa pedagogista keskustelua on lisättävä tiimeissä.