"SINÄ JA MINÄ LIIKENNEVALOISSA" : Aitoon koulutuskeskuksen opiskelijoiden mielenterveyden tukeminen ja edistäminen asuntolassa, asuntolahenkilökunnan kokemana.
Rantanen, Riitta (2012)
Rantanen, Riitta
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203303930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203303930
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia asuntolan henkilökunnan kokemuksia opiskelijoiden mielenterveyden tukemiseen ja edistämiseen liittyviä tekijöitä Aitoon koulutuskeskuksen asuntolassa. Aitoon koulutuskeskus on toiseen asteen ammatillinen erityisoppilaitos. Tämä opinnäytetyö oli jatkotutkimus vuonna 2008 toteutetulle kehittämishankkeelle.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, jossa oli kuusi avointa kysymystä. Asuntolan kolmetoista päätoimista ohjaajaa toimivat tiedonantajina. Tutkimusaineisto kerättiin 17. ja 18.11.2011. Kerätty tutkimusaineisto käsiteltiin sisällönanalyysillä.
Asuntolan henkilökunta kuvasi nuoren elämänhallintaan vaikuttaviksi tekijöiksi opiskelijan minäkuvan, itsetunnon ja kodin. Mielenterveyttä uhkaavaksi asioiksi tunnistettiin turvattomuus, psyykkiset häiriöt ja sairaudet. Asuntolan arjessa nuoren itsenäistymistä ohjaajat tukivat ammatillisella työnotteella; kunnioittamalla, mahdollistamalla, sekä käyttämällä erilaisia ohjausmenetelmiä.
Asuntolan organisaatiokulttuurin rakenteet ja prosessit, sekä tukivat, että estivät nuoren mielenterveyden edistämistä. Yhteistyö perheiden kanssa koetaan koulutuskeskuksen tavoitteiden mukaisesti tukevan opiskelijan valtaistumista, ja olevan osa asuntolahenkilökunnan ammatillisuutta. Yhteistyökäytännöt olivat prosessissa.
Jatkotutkimuskohteena olisi opiskelijoiden oma kokemus asuntolassa asumisesta.
Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, jossa oli kuusi avointa kysymystä. Asuntolan kolmetoista päätoimista ohjaajaa toimivat tiedonantajina. Tutkimusaineisto kerättiin 17. ja 18.11.2011. Kerätty tutkimusaineisto käsiteltiin sisällönanalyysillä.
Asuntolan henkilökunta kuvasi nuoren elämänhallintaan vaikuttaviksi tekijöiksi opiskelijan minäkuvan, itsetunnon ja kodin. Mielenterveyttä uhkaavaksi asioiksi tunnistettiin turvattomuus, psyykkiset häiriöt ja sairaudet. Asuntolan arjessa nuoren itsenäistymistä ohjaajat tukivat ammatillisella työnotteella; kunnioittamalla, mahdollistamalla, sekä käyttämällä erilaisia ohjausmenetelmiä.
Asuntolan organisaatiokulttuurin rakenteet ja prosessit, sekä tukivat, että estivät nuoren mielenterveyden edistämistä. Yhteistyö perheiden kanssa koetaan koulutuskeskuksen tavoitteiden mukaisesti tukevan opiskelijan valtaistumista, ja olevan osa asuntolahenkilökunnan ammatillisuutta. Yhteistyökäytännöt olivat prosessissa.
Jatkotutkimuskohteena olisi opiskelijoiden oma kokemus asuntolassa asumisesta.