Ravintolan asiakaspalvelun ammattitutkinnon kehittäminen asiakaslähtöisesti
Polvi, Annika (2021)
Polvi, Annika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102152336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102152336
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella työelämän tämän päivän vaatimuksia vastaavat sisällöt Ravintolan asiakaspalvelun ammattitutkinnon pakollisten tutkinnonosien opetussisältöihin Länsirannikon koulutus Oy:lle. Työn tarkoituksena oli selvittää, missä oppimisympäristöissä tutkinnonosien osaamisvaatimukset olisivat tarkoituksen mukaista hankkia. Tarkoituksena oli myös kerätä tietoa ajan tasaisista asiakasyritysten osaamisvaatimuksista tutkinnonosien ammattitaitovaatimuksiin nähden Porin talousalueen työelämässä toimimiseksi. Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin teemahaastatteluja sekä työpajaa.
Konkreettisena tuloksena syntyi suunnitelma ravintolan asiakaspalvelun ammattitutkinnon pakollisten tutkinnonosien lähipäivien opetustapahtumista sisältöineen sekä suunnitelma oppimisympäristöistä, joissa ne koulutuksen aikana toteutetaan.
Osittain toisistaan selkeästi poikkeavat tutkimustulokset aiheuttivat haastetta suunnitelman tekemiselle, eikä selvää rajausta voitu oppimisympäristöjen suhteen tehdä. Suunnitelmaa tullaan jatkossa muokkaamaan koulutuksen uudelleen alkaessa ja tarpeen mukaan aina sen hetkisen vastuuopettajan toimesta sekä lisäksi hyödyntämään myös muissa tutkintoon johtavissa koulutuksissa kuin ammattitutkinnoissa.
Konkreettisena tuloksena syntyi suunnitelma ravintolan asiakaspalvelun ammattitutkinnon pakollisten tutkinnonosien lähipäivien opetustapahtumista sisältöineen sekä suunnitelma oppimisympäristöistä, joissa ne koulutuksen aikana toteutetaan.
Osittain toisistaan selkeästi poikkeavat tutkimustulokset aiheuttivat haastetta suunnitelman tekemiselle, eikä selvää rajausta voitu oppimisympäristöjen suhteen tehdä. Suunnitelmaa tullaan jatkossa muokkaamaan koulutuksen uudelleen alkaessa ja tarpeen mukaan aina sen hetkisen vastuuopettajan toimesta sekä lisäksi hyödyntämään myös muissa tutkintoon johtavissa koulutuksissa kuin ammattitutkinnoissa.