Ammatillisen perustutkinnon opinnäyte : Opiskelijan ohjeen kehittäminen
Mazarakis, Sirpa (2012)
Mazarakis, Sirpa
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204124361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204124361
Tiivistelmä
Toisen asteen ammatilliset perustutkinnot on uudistettu 2008–2010 ja sen myötä myös opinnäytetyö on muuttunut. Aikaisemmin liiketalouden perustutkinnon opinnäytetyöhön on kuulunut kirjallinen raportointi, joka on voinut olla hyvinkin vaativa. Uudistettujen tutkintojen perusteissa kirjallista raporttia ei enää vaadita. Nimi on muutettu opinnäytetyöstä opinnäytteeksi.
Keväällä 2011 Hyriassa Hyvinkäällä ensimmäiset liiketalouden opiskelijat tekivät opinnäytteensä uudistettujen tutkinnon perusteiden mukaisesti. Liiketalouden ja tietotekniikan osastolla opettajat olivat tehneet uuden Opinnäytteen ohjeen, jota opiskelijat käyttivät. Kehittämistyönä tehtiin tuolloin tutkimus, jolla haluttiin selvittää onko uusi Opinnäytteen ohje toimiva ja miten sitä voitaisiin vielä kehittää.
Tutkimusmenetelminä käytettiin luotaintutkimusta ja haastattelua. Tutkimukseen osallistui neljä opinnäytettään tekevää opiskelijaa. Opiskelijat pitivät päiväkirjaa siitä, miten he käyttävät Opinnäytteen ohjetta. Heitä haastateltiin kun opinnäytteet olivat valmiit. Lisäksi selvitettiin kilpailijavertailulla muiden oppilaitosten ohjeiden sisältöä etsimällä niistä hyviä malleja.
Tutkimuksen tuloksena selvisi ohjeen kehittämiskohtia. Ohje oli kokonaisuudessaan hyvä. Työsuunnitelman kuvaus puuttui ohjeesta. Opiskelijat halusivat lisää ohjeita lähteiden käyttöön ja kirjallisen ulkoasun muotoon. Ohjetta muutettiin korjaamalla siinä havaittuja puutteita.
Tammikuussa 2012 päivitettyä Opinnäytteen ohjetta on käytetty Hyriassa muiden koulutusalojen ohjeiden kehittämisessä. Seuraavana tutkimisen kohteena voisi Hyriassa olla useiden koulutusalojen opettajien kokemusten selvittäminen siitä, miten hyvin ohjeet toimivat.
Keväällä 2011 Hyriassa Hyvinkäällä ensimmäiset liiketalouden opiskelijat tekivät opinnäytteensä uudistettujen tutkinnon perusteiden mukaisesti. Liiketalouden ja tietotekniikan osastolla opettajat olivat tehneet uuden Opinnäytteen ohjeen, jota opiskelijat käyttivät. Kehittämistyönä tehtiin tuolloin tutkimus, jolla haluttiin selvittää onko uusi Opinnäytteen ohje toimiva ja miten sitä voitaisiin vielä kehittää.
Tutkimusmenetelminä käytettiin luotaintutkimusta ja haastattelua. Tutkimukseen osallistui neljä opinnäytettään tekevää opiskelijaa. Opiskelijat pitivät päiväkirjaa siitä, miten he käyttävät Opinnäytteen ohjetta. Heitä haastateltiin kun opinnäytteet olivat valmiit. Lisäksi selvitettiin kilpailijavertailulla muiden oppilaitosten ohjeiden sisältöä etsimällä niistä hyviä malleja.
Tutkimuksen tuloksena selvisi ohjeen kehittämiskohtia. Ohje oli kokonaisuudessaan hyvä. Työsuunnitelman kuvaus puuttui ohjeesta. Opiskelijat halusivat lisää ohjeita lähteiden käyttöön ja kirjallisen ulkoasun muotoon. Ohjetta muutettiin korjaamalla siinä havaittuja puutteita.
Tammikuussa 2012 päivitettyä Opinnäytteen ohjetta on käytetty Hyriassa muiden koulutusalojen ohjeiden kehittämisessä. Seuraavana tutkimisen kohteena voisi Hyriassa olla useiden koulutusalojen opettajien kokemusten selvittäminen siitä, miten hyvin ohjeet toimivat.