Vart tog socionomen vägen? : En empirisk uppföljningsstudie bland utdimitterade yrkeshögskolesocionomer från Svenska yrkeshögskolan/Yrkeshögskolan Novia åren 2003-2010
Perjus, Hanna; Granfors, Linda (2012)
Perjus, Hanna
Granfors, Linda
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204054202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204054202
Tiivistelmä
”Vart tog socionomen vägen?” är en kvantitativ undersökning om var socionomer som utexaminerats från Svenska Yrkeshögskolan och Yrkeshögskolan Novia under åren 2003-2010 placerat sig på arbetsmarknaden. Undersökningen är ett beställningsarbete åt Yrkeshögskolan Novia. Syftet med arbetet är att kartlägga socionomernas placering på arbetsfältet, också geografiskt. Arbetet innefattar även situationen på arbetsmarknaden samt hur socionomer med barnträdgårdslärarbehörighet upplever att arbetsmarknaden accepterar socionomen som barnträdgårdslärare. Vi redovisar också för vilken tidigare examen socionomerna hade när de påbörjade sin utbildning, samt vilken del av det sociala området de arbetar på för tillfället. Teoretiska utgångspunkter är befintlig lagstiftning på området samt yrkeshögskolornas historia. Vi presenterar även socionomstudiernas uppbyggnad och innehåll vid de yrkeshögskolor som har socionomutbildning på svenska i Finland. Undersökningen har gjorts med frågeformulär som skickats ut till målgruppen under vintern 2011. “Where did the social worker go?” is a quantitative study on where social workers who graduated from Swedish Polytechnic / Novia University of Applied Sciences between the years 2003 and 2010 are placed in the labor market today. The thesis was ordered by Novia University of Applied Sciences. The purpose of this work is to identify the location of social workers in the labor market but also geographically. The work also includes the situation in the labor market and how social workers with kindergarten teaching qualifications feel that the labor market accepts social workers as kindergarten teachers. We also report any previous degrees the social work students had when they began their education, and in what part of the social services area they are working today. The theoretical starting points are existing legislation and the history of polytechnics. We also present social work studies and their structure and content at the polytechnics that provide social work training in Swedish in Finland. The poll was conducted by means of questionnaires sent out to the participants during the winter of 2011.