Sosiaalipedagogiikka lähihoitajakoulutuksessa : Sosiaalipedagoginen hevostoiminta erityisryhmien työmenetelmänä
Palmu, Marja (2012)
Palmu, Marja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204154461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204154461
Tiivistelmä
Kehittämishankkeeni tavoitteena on tuoda sosiaalipedagoginen orientaatio mukaan lähihoitajakoulutukseen. Tarkoituksena oli tarkastella miten opiskelijat kokevat sosiaalipedagogiikan ensinnäkin tarjottuna työtapana sekä toiseksi opettajan käyttämänä taustaideologiana opetustyössä.
Kehittämishankkeessa toin sosiaalipedagogiikkaa lähihoitajakoulutuksen pakollisen opintokokonaisuuden Kuntoutumisen tukemisen jaksoon. Valitsin opetettavaksi aineeksi kurssin yleisimmistä erityisryhmistä, johon toin sosiaalipedagogiikkaa sekä teorian muodossa että tutustuttamalla opiskelijat sosiaalipedagogiseen hevostoimintaan työmuotona. Käytännössä tämä toteutui vierailemalla hevostallilla ja näin konkreettisesti havainnoimalla työtapaa.
Lisäksi käytin omassa opetuksessani sosiaalipedagogista orientaatiota taustaideologiana ja sen pohjalta valitsin käytettävät opetusmenetelmät sekä pyrin luomaan innostavan ja voimaannuttavan tunnelman oppitunneilleni.
Sosiaalipedagogisen orientaation tuomista lähihoitajakoulutukseen arvioin opiskelijoille teettämäni kyselyn perusteella. Kyselyssä tarkasteltiin sosiaalipedagogiikkaa työtapana sekä luokassa vallinnutta oppimisilmapiiriä.
Suorittamani kyselyn perusteella voi todeta, että kiinnostus sosiaalipedagogiikkaa kohtaan heräsi ja suurin osa opiskelijoista toivoi saavansa lisää tietoa asiasta. He näkivät sosiaalipedagogiikan vahvasti kytkettynä toiminnallisuuteen ja osasivat tarkastella tarjottua teoriaa käytännön työn tasolla.
Kehittämishankkeessa toin sosiaalipedagogiikkaa lähihoitajakoulutuksen pakollisen opintokokonaisuuden Kuntoutumisen tukemisen jaksoon. Valitsin opetettavaksi aineeksi kurssin yleisimmistä erityisryhmistä, johon toin sosiaalipedagogiikkaa sekä teorian muodossa että tutustuttamalla opiskelijat sosiaalipedagogiseen hevostoimintaan työmuotona. Käytännössä tämä toteutui vierailemalla hevostallilla ja näin konkreettisesti havainnoimalla työtapaa.
Lisäksi käytin omassa opetuksessani sosiaalipedagogista orientaatiota taustaideologiana ja sen pohjalta valitsin käytettävät opetusmenetelmät sekä pyrin luomaan innostavan ja voimaannuttavan tunnelman oppitunneilleni.
Sosiaalipedagogisen orientaation tuomista lähihoitajakoulutukseen arvioin opiskelijoille teettämäni kyselyn perusteella. Kyselyssä tarkasteltiin sosiaalipedagogiikkaa työtapana sekä luokassa vallinnutta oppimisilmapiiriä.
Suorittamani kyselyn perusteella voi todeta, että kiinnostus sosiaalipedagogiikkaa kohtaan heräsi ja suurin osa opiskelijoista toivoi saavansa lisää tietoa asiasta. He näkivät sosiaalipedagogiikan vahvasti kytkettynä toiminnallisuuteen ja osasivat tarkastella tarjottua teoriaa käytännön työn tasolla.