Osallistava pedagogiikka : Käytännön työkaluja opetustyöhön
Kivimäki, Johanna; Koivu, Maija (2012)
Kivimäki, Johanna
Koivu, Maija
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204154462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204154462
Tiivistelmä
Kehittämishankkeenamme oli osallistava pedagogiikka opetuksen työkaluna. Erityisesti yhteistoiminnallinen oppiminen ja osallistava kasvatus nousivat hankkeen pääteemoiksi.
Hankkeen tavoitteena oli luoda osallistavan kasvatusnäkökulmaan nojaava pedagoginen kokonaisuus, jota opettajat voivat käyttää omassa työssään perinteisen opetusmetodin sijaan. Tavoitteena oli myös syventää omaa opettajuutta vaihtoehtopedagogiikan avulla ja selventää pedagogioiden välisiä eroavaisuuksia.
Tutkimme yhteistoiminnallisen oppimisen ja osallistavan kasvatuksen tunnuspiirteitä ja historiaa. Peilasimme näitä tietoja omiin kokemuksiimme ja totesimme molemmat alueet erittäin hyödyllisiksi mutta ehkä vähän sovelletuiksi tämän päivän Suomessa. Perinteinen luokkaopetus on kokenut osaltaan inflaation ja yhteiskunnassa tapahtuneet murrokset ovat laittaneet myös opettajat peilaamaan omaa opettajuuttaan ja toimintamallejaan. Halusimme työllämme tuoda esiin uudenlaisen lähestymisen opetukseen. Lähestymistavassa irtaudutaan pois opettajajohtoisesta roolista ja annetaan tilaa ohjaavalle kasvatukselle. Opiskelijoilla on vapaus valita, mutta kuitenkin vastuu oppimisestaan. Oman itsensä kautta lähtevä oppiminen on merkityksellisempää kuin ulkoapäin kaadettu.
Koska verkko-oppiminen kuuluu tähän päivään, halusimme sisällyttää myös sen hankkeeseemme. Tutkimme verkko-oppimisen tavoitteita, organisoinnin tärkeitä huomioitavia asioita sekä käytännön harjoitteita, joita verkossa voi soveltaa. Lisäksi osana hanketta mietimme, miten oman kurssimme verkko-opiskelua voisi vielä paremmin hyödyntää.
Hankkeen tavoitteena oli luoda osallistavan kasvatusnäkökulmaan nojaava pedagoginen kokonaisuus, jota opettajat voivat käyttää omassa työssään perinteisen opetusmetodin sijaan. Tavoitteena oli myös syventää omaa opettajuutta vaihtoehtopedagogiikan avulla ja selventää pedagogioiden välisiä eroavaisuuksia.
Tutkimme yhteistoiminnallisen oppimisen ja osallistavan kasvatuksen tunnuspiirteitä ja historiaa. Peilasimme näitä tietoja omiin kokemuksiimme ja totesimme molemmat alueet erittäin hyödyllisiksi mutta ehkä vähän sovelletuiksi tämän päivän Suomessa. Perinteinen luokkaopetus on kokenut osaltaan inflaation ja yhteiskunnassa tapahtuneet murrokset ovat laittaneet myös opettajat peilaamaan omaa opettajuuttaan ja toimintamallejaan. Halusimme työllämme tuoda esiin uudenlaisen lähestymisen opetukseen. Lähestymistavassa irtaudutaan pois opettajajohtoisesta roolista ja annetaan tilaa ohjaavalle kasvatukselle. Opiskelijoilla on vapaus valita, mutta kuitenkin vastuu oppimisestaan. Oman itsensä kautta lähtevä oppiminen on merkityksellisempää kuin ulkoapäin kaadettu.
Koska verkko-oppiminen kuuluu tähän päivään, halusimme sisällyttää myös sen hankkeeseemme. Tutkimme verkko-oppimisen tavoitteita, organisoinnin tärkeitä huomioitavia asioita sekä käytännön harjoitteita, joita verkossa voi soveltaa. Lisäksi osana hanketta mietimme, miten oman kurssimme verkko-opiskelua voisi vielä paremmin hyödyntää.