Hyvän ständimyyjän ominaisuudet
Hakala, Ilari (2021)
Hakala, Ilari
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102172382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102172382
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin ständimyyntiä tekevien työntekijöiden näkökulmaa hyvän myyjän ominaisuuksista ja B2C myynnistä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mitä itse myynnin ammattilainen kokee, mitkä ovat hyvän myyjän ominaisuuksia ja mitkä ominaisuudet ovat tärkeitä myyjässä. Tavoitteena oli myös selvittää, tukeeko myyjien mielipiteet näistä asioista tietoperustasta löytyneeseen näkökulmaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, käyttäen haastattelua aineistonkeruumenetelmänä. Tutkimukseen osallistui kymmenen ständimyynnin työntekijää, jotka kertoivat näkemyksiään kysyttyihin kysymyksiin. Tutkimuksen tuloksia analysoitiin purkamalla haastatteluista kerätyt muistiinpanot ja tekemällä niistä tiivistelmä.
Tutkimustulosten mukaan hyvän myyjän ominaisuuksiin kuuluu asiakaspalveluhenkisyys, asenne, halu oppia ja motivaatio. Tutkimustuloksista selvisi asiakaspalveluhenkisyyden olevan tärkein myyjän ominaisuus. Tutkimustulosten mukaan myös hyvä myyjä voittaa hyvän tuotteen, joten myyjä on tuotetta tärkeämmässä roolissa. Tulosten mukaan myyjät, jotka asettivat itsensä asiakkaan asemaan, toivoisi eniten myyntitilanteessa myyjältä rehellisyyttä ja luotettavuutta. Tuloksista käy ilmi, että enemmistön mielestä B2C myynti tulee siirtymään enemmän verkkoon tulevaisuudessa ja myyntityön nykytilanne on tällä hetkellä haastava. Kilpailun, tarjonnan ja muiden asioiden syystä, myyntityö on hankaloitunut. Tutkimustulosten mukaan, jokainen haastateltava oli kuitenkin sitä mieltä, että myyntityötä tarvitaan eikä sen tarve ole katoamassa.
Tämän opinnäytetyön pohjalta uuden henkilön, joka miettii aloittavansa työnsä myyntityön parissa erityisesti ständimyynnissä, saa hän paremman näkemyksen mitä B2C myyntityö on, mitä se vaatii, mitä ominaisuuksia kannattaa opetella menestyäkseen ja mikä on myyjien näkemys hyvän myyjän ominaisuuksista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, käyttäen haastattelua aineistonkeruumenetelmänä. Tutkimukseen osallistui kymmenen ständimyynnin työntekijää, jotka kertoivat näkemyksiään kysyttyihin kysymyksiin. Tutkimuksen tuloksia analysoitiin purkamalla haastatteluista kerätyt muistiinpanot ja tekemällä niistä tiivistelmä.
Tutkimustulosten mukaan hyvän myyjän ominaisuuksiin kuuluu asiakaspalveluhenkisyys, asenne, halu oppia ja motivaatio. Tutkimustuloksista selvisi asiakaspalveluhenkisyyden olevan tärkein myyjän ominaisuus. Tutkimustulosten mukaan myös hyvä myyjä voittaa hyvän tuotteen, joten myyjä on tuotetta tärkeämmässä roolissa. Tulosten mukaan myyjät, jotka asettivat itsensä asiakkaan asemaan, toivoisi eniten myyntitilanteessa myyjältä rehellisyyttä ja luotettavuutta. Tuloksista käy ilmi, että enemmistön mielestä B2C myynti tulee siirtymään enemmän verkkoon tulevaisuudessa ja myyntityön nykytilanne on tällä hetkellä haastava. Kilpailun, tarjonnan ja muiden asioiden syystä, myyntityö on hankaloitunut. Tutkimustulosten mukaan, jokainen haastateltava oli kuitenkin sitä mieltä, että myyntityötä tarvitaan eikä sen tarve ole katoamassa.
Tämän opinnäytetyön pohjalta uuden henkilön, joka miettii aloittavansa työnsä myyntityön parissa erityisesti ständimyynnissä, saa hän paremman näkemyksen mitä B2C myyntityö on, mitä se vaatii, mitä ominaisuuksia kannattaa opetella menestyäkseen ja mikä on myyjien näkemys hyvän myyjän ominaisuuksista.