Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opettajan auktoriteetti : Ilmiön tarkastelua toisella asteella

Romppanen, Martti; Eskelinen, Marko; Pihlman, Hannu (2012)

 
Avaa tiedosto
Romppanen_Pihlman_Eskelinen.pdf (5.557Mt)
Lataukset: 


Romppanen, Martti
Eskelinen, Marko
Pihlman, Hannu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204184633
Tiivistelmä
Tämän kehityshankkeen tarkoituksena oli selvittää mitä on opettajan auktoriteetti toisella asteella, mikä on auktoriteetin nykyinen tila ja miten opettajan auktoriteettia voi kehittää.

Menetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta ja empiirisiä kokemuksia. Tutkimusta suoritettiin opetus-havainnointien yhteydessä opettajille tehdyillä ja vapaaehtoisella opiskelija kyselyillä (kyselykaavake Liite 1.) Haastattelukyselyssä tuli esille useiden opettajien mielipide, ettei opettaja tarvitse auktoriteettia! Puolet kyselyyn vastanneista opettajista oli sitä mieltä, että auktoriteetti on historiaa, mutta kun seurasi heidän opetustyötään, oli luokka selvästi opettajan hallussa.

Opettajalehti on viime aikoina ottanaut auktoriteetin parantamisen ja opettajan arvovallan palauttamisen liitteen 2 mukaan vahvasti esille. Tutkimustulosten mukaan opettajan auktoriteetti on valtasuhde, joka syntyy opettajan ja opiskelijan välille. Auktoriteetti syntyy opettajan toiminnan tuloksena ja valta on ansaittava.

Opettajalle on sysätty opetustyön lisäksi myös kasvatustehtävä, josta vanhemmat ovat perinteisesti huolehtineet. Opettajuus on muuttunut juuri työnkuvansa suhteen, opettaja ei enää automaattisesti ole auktoriteetti vaan auktoriteettiuskin on ansaittava. Opettaja joutuukin kuuntelemaan ja ottamaan huomioon sekä oppilaiden että hänen vanhempiensa näkökulmat. Opettaja on muuttunut tavalliseksi palkansaajaksi palkansaajien joukossa. (Korkeakivi 2012.)

Opiskelijasta on tullut oikeuksistaan tietoinen ASIAKAS!

Tämän kehityshankkeen tuloksia ja johtopäätöksiä voidaan hyödyntää vaikkapa toisen asteen koulutuksessa, kun opettajien kadotettua arvovaltaa ja auktoriteettia yritetään metsästää takaisin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste