Kiusaamisen vastaisen toiminnan kehittäminen ammattiopistossa- Pilottina Keuda Nurmijärvi
Kivi, Anne (2012)
Kivi, Anne
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204204738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204204738
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ammattioppilaitos ympäristöön soveltuva kiusaamisen vastainen toimintamalli. Opinnäytetyö toteutettiin Keuda Nurmijärvellä, joka on Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä Keudaan kuuluva koulutusyksikkö.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksellisin keinoin. Aineisto kerättiin ryhmähaastatteluiden avulla opiskelijoilta ja ryhmänohjaajilta kehittämistyön alkuvaiheessa sekä toiminnallisen osuuden loppuvaiheessa. Lisäksi ryhmänohjaajille suunnattiin pienimuotoinen kyselylomake. Teoriasidonnainen analyysi toteutettiin teemoittelun avulla.
Alkukartoitusvaiheen tulosten perusteella kehitetty kiusaamisen vastaisen toimintamallin olennaisimmiksi prosesseiksi muodostuivat ryhmänohjaajille suunnattu kiusaamistilanteiden käsittelyohjeistus sekä ennaltaehkäisevänä toimintana vertaissovittelu. Näiden kahden prosessin toteutumista oppilaitoksen arjessa havainnoitiin lukuvuoden kestäneen toteuttamisjakson ajan. Loppuarviointi tulosten perusteella henkilökuntaa sitouttavien menetelmien käytöstä huolimatta näiden kahden prosessin hyödyntäminen jäi heikoksi. Kiusaamisen havainnointi oli jäänyt vähäiseksi ja havaitut kiusaamistilanteet oli käsitelty ilman kiusaamisen vastaisen toimintamallin hyödyntämistä. Tulosten perusteella toiminnan toteutumisen esteet liittyivät ennemminkin oppilaitoksen toimintakulttuuriin kuin kehitetyn toiminnan sisältöön.
Tämän opinnäytetyön toimintatutkimuksellisen osuuden jälkeen oppilaitoksessa jatkuu edelleen kiusaamisen vastaisen toiminnan kehittäminen ja jalkauttaminen arjen työhön. Toimintamallia on myös hyödynnetty Keudan kaikkien koulutusyksiköiden yhteisen kiusaamisen vastaisen suunnitelman kirjaamisessa. Opinnäytetyön tulosten perusteella toiminnan jalkauttamiseen olisi kiinnitettävä erityistä huomiota. Jatkotutkimus ehdotuksena on kiusaamisen vastaisen toiminnan toteuttamiseen ja työyhteisön sitoutumiseen liittyvien tekijöiden tarkastelu laajemmassa mittakaavassa, kuin vain yksittäisen koulutusyksikön tasolla.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksellisin keinoin. Aineisto kerättiin ryhmähaastatteluiden avulla opiskelijoilta ja ryhmänohjaajilta kehittämistyön alkuvaiheessa sekä toiminnallisen osuuden loppuvaiheessa. Lisäksi ryhmänohjaajille suunnattiin pienimuotoinen kyselylomake. Teoriasidonnainen analyysi toteutettiin teemoittelun avulla.
Alkukartoitusvaiheen tulosten perusteella kehitetty kiusaamisen vastaisen toimintamallin olennaisimmiksi prosesseiksi muodostuivat ryhmänohjaajille suunnattu kiusaamistilanteiden käsittelyohjeistus sekä ennaltaehkäisevänä toimintana vertaissovittelu. Näiden kahden prosessin toteutumista oppilaitoksen arjessa havainnoitiin lukuvuoden kestäneen toteuttamisjakson ajan. Loppuarviointi tulosten perusteella henkilökuntaa sitouttavien menetelmien käytöstä huolimatta näiden kahden prosessin hyödyntäminen jäi heikoksi. Kiusaamisen havainnointi oli jäänyt vähäiseksi ja havaitut kiusaamistilanteet oli käsitelty ilman kiusaamisen vastaisen toimintamallin hyödyntämistä. Tulosten perusteella toiminnan toteutumisen esteet liittyivät ennemminkin oppilaitoksen toimintakulttuuriin kuin kehitetyn toiminnan sisältöön.
Tämän opinnäytetyön toimintatutkimuksellisen osuuden jälkeen oppilaitoksessa jatkuu edelleen kiusaamisen vastaisen toiminnan kehittäminen ja jalkauttaminen arjen työhön. Toimintamallia on myös hyödynnetty Keudan kaikkien koulutusyksiköiden yhteisen kiusaamisen vastaisen suunnitelman kirjaamisessa. Opinnäytetyön tulosten perusteella toiminnan jalkauttamiseen olisi kiinnitettävä erityistä huomiota. Jatkotutkimus ehdotuksena on kiusaamisen vastaisen toiminnan toteuttamiseen ja työyhteisön sitoutumiseen liittyvien tekijöiden tarkastelu laajemmassa mittakaavassa, kuin vain yksittäisen koulutusyksikön tasolla.