Lähtökohtia ruokapalveluiden tulevaisuudelle
Soukko, Sari (2012)
Soukko, Sari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204184630
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204184630
Tiivistelmä
Työssäni on selvitetty lähtökohtia ruokapalvelujen tulevaisuudelle. Ruokapalvelulla tarkoitetaan kodin ulkopuolella tapahtuvaa ruokailua. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli mitata erilaisten ruokapalveluiden tulevaisuuteen vaikuttavien lähtökohtien merkityksellisyyttä. Tutkimus oli kyselytutkimus, joka osoitettiin ruokapalvelualalla työskenteleville. Tutkimuksen tarkoitus oli pohtia alan tulevaisuutta. Tutkimuksesta saatua aineistoa voidaan hyödyntää, kun alan koulutusta suunnitellaan ja kehitetään. Kysely pohjautui opinnäytetyön teoriaosuudessa esiin nouseviin ruokapalvelualan tulevaisuuden haasteisiin.
Tutkimuksen tulokset kertovat eri ikäluokkien näkemyksiä niistä ruokapalveluiden tulevaisuuden osa-alueista, jotka ovat merkittäviä heidän arvomaailmassaan. Asiakkaat, ammatillinen osaaminen ja tuloksen tuottaminen korostuivat vastauksissa. Uuden sukupolven astuminen työelämään sekä yhteiskunnan kansainvälistyminen tulevat luomaan muuttuville työyhteisöille uudenlaisia haasteita.
Tutkimus todensi, että ruokapalvelualan tulevaisuus on alan ammattilaisten käsissä, jota asiakkaiden odotukset ohjaavat. Uusin työelämässä oleva sukupolvi korosti tuloksellisen toiminnan tulevaisuutta. Ilman palvelua ja asiakkaita ei ole tulevaisuutta. Ellemme pysty vastaamaan asiakkaiden odotuksiin, emme pysty kehittämään ruokapalvelujen tulevaisuutta.
Tutkimuksen tulokset kertovat eri ikäluokkien näkemyksiä niistä ruokapalveluiden tulevaisuuden osa-alueista, jotka ovat merkittäviä heidän arvomaailmassaan. Asiakkaat, ammatillinen osaaminen ja tuloksen tuottaminen korostuivat vastauksissa. Uuden sukupolven astuminen työelämään sekä yhteiskunnan kansainvälistyminen tulevat luomaan muuttuville työyhteisöille uudenlaisia haasteita.
Tutkimus todensi, että ruokapalvelualan tulevaisuus on alan ammattilaisten käsissä, jota asiakkaiden odotukset ohjaavat. Uusin työelämässä oleva sukupolvi korosti tuloksellisen toiminnan tulevaisuutta. Ilman palvelua ja asiakkaita ei ole tulevaisuutta. Ellemme pysty vastaamaan asiakkaiden odotuksiin, emme pysty kehittämään ruokapalvelujen tulevaisuutta.