Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Esimies työhyvinvoinnin kehittäjänä

Tuomola, Elina (2012)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
tuomola_elina.pdf (971.7Kt)
Lataukset: 


Tuomola, Elina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204094228
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee työhyvinvoinnin kehittämistä esimiehen näkökulmasta. Opinnäytetyö koostuu teoriaosasta ja tutkimusosasta. Opinnäytetyön toimeksiantaja on ravintola-alan yritys.

Työhyvinvointi koostuu monista eri tekijöistä. Yksilön työhyvinvointiin vaikuttavat yksilön fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen hyvinvointi työelämässä sekä monet ulkoiset tekijät, kuten perhe ja elämäntilanne. Työhyvinvoinnin perustan luo hyvä esimiestyö, mutta työntekijän kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista ovat vastuussa yhdessä organisaatio, esimies ja työntekijä itse. Työhyvinvointia edistävä johtaminen on yksi esimiehen tehtävistä ja sen tulisi olla tavoitteellista toimintaa yhdessä sidosryhmien kanssa. Työhyvinvoinnin johtamista säätelevät erilaiset työelämän lait.

Työhyvinvoinnin kehittäminen on tärkeää, sillä hyvä työhyvinvointi laskee sairauspoissaolojen tuomia kustannuksia ja vaikuttaa näin yrityksen kannattavuuteen. Työhyvinvointi lisää työtyytyväisyyttä, motivaatiota ja työyhteisön ilmapiiriä. Hyvinvoiva työyhteisö parantaa yrityksen kilpailukykyä ja toiminnan laatua. Työhyvinvoinnin kehittämiskohteista kannattavimpia ovat esimiestyö ja osaaminen, koska niillä on todettu olevan eniten vaikutuksia tehokkuuteen. Yritys, jossa työntekijät voivat hyvin on haluttu yhteistyökumppani ja työpaikka.

Opinnäytetyön tutkimusosa koostui kahdesta vaiheesta. Kvantitatiivisella työhyvinvointikyselyllä selvitettiin työntekijöiden työhyvinvoinnin tilaa ja siihen vaikuttavia asioita. Kyselyn vastausten peursteella yrityksen työntekijät voivat hyvin ja työyhteisö on toimiva. Suurimmat kehittämistarpeet koskevat esimiestyötä. Tutkimuksen toinen vaihe oli kvalitatiivinen teemahaastattelu, jossa selvitettiin syvemmin, miten työhyvinvointia on yrityksessä johdettu. Tutkimuksesta saatiin selville kehittämiskohteita, joille opinnäytetyön lopussa on annettu kehittämisehdotuksia. Kehittämiskohteiksi nousivat työntekijän fyysisen hyvinvoinnin tukeminen, vuorovaikutus, työympäristön puutteet sekä osaamisen kehittäminen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste