Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ett framgångsrikt brändbyggande inom företagsvärlden : Hur Volvo använder sig av Storytelling

Ekblad, Jennica (2012)

 
Avaa tiedosto
Ekblad_Jennica.pdf (1.206Mt)
Lataukset: 


Ekblad, Jennica
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204234845
Tiivistelmä
Bränd, varumärke eller image – tre olika namn med samma betydelse. Konkurrensen inom företagsvärlden på 2010-talet är stenhård. Massproduktion av identiska varor eller tjänster känns inte längre givande. Istället söker konsumenter helheter, mervärden och upplevelser.

Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur Storytelling som ett verktyg är en del av brändbyggandet hos Volvokoncernen med inriktning på Volvo Cars. I denna studie behandlas också fördelarna med Storytelling samt andra marknadsföringsalternativ som kan sammankopplas med ämnet.

Arbetet är indelat i fyra huvudsakliga delar: inledning med bakgrundsbeskrivning, teori, metodbeskrivning och empiri med den slutliga analysen.

Teoridelen behandlar brändbyggandet hos företag och organisationer och vad som kännetecknar ett starkt bränd. Vidare undersöks vad Storytelling är och hur det kan ty sig i vardagssituationer. Slutligen presenteras två andra marknadsföringsmetoder, Word-of-mouth och Buzz Marketing.

Resultatet av observationerna stämde bra överens med litteraturen. Storytelling visade sig vara en väsentlig del av brändbyggandet inom Volvokoncernen.
 
Brand, trademark or image – three different words with the same meaning. The rough competition in the corporate world in the 2010s is a fact. Mass production of identical products or services no longer seems appealing. Instead customers seek entirety, added value and experiences.

The purpose of this bachelor’s thesis is to find out how Storytelling as a tool is part of brand building in Volvo Group with focus on Volvo Cars. This study also includes the benefits from Storytelling as well as other marketing alternatives which can be interlocked with the subject.

The thesis is divided into four main parts: introduction with a background description, theory, method description and a presentation of the result with an analysis.

The theoretical part is about brand building in companies and organizations and what makes a brand strong. Furthermore, what is Storytelling all about and how are we able to see that in everyday life. Finally, two other marketing methods are presented, World-of-mouth and Buzz Marketing.

The results of the observations were in good correspondence with the literature. Storytelling proved to be an essential part of brand building within Volvo Group.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste