Digitaalinen kohtaamispaikka : Case Ensto
Sauros, Tiina (2021)
Sauros, Tiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102172404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102172404
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Ensto Oy, jonka toimialana ovat sähkötarvikkeet ja sähköasennustarvikkeet. Toimeksiantajayrityksen liiketoiminnassa messut ja muut markkinointitapahtumat ovat olleet merkittävässä roolissa. Vuoden 2020 budjetoiduista messuista 80 % on peruttu tai siirretty myöhempään ajankohtaan COVID-19-pandemian takia.
Opinnäytetyön toimeksiantona oli laatia ehdotus siitä, miten toimeksiantajayritys korvaa messukohtaamiset seuraavan kahden vuoden ajan. Keskeisessä osassa on toimeksiantajayrityksen näyttelytila, sillä osana opinnäytetyötä laaditaan ehdotus näyttelytilan modernisoinnista. Tavoitteena oli laatia ehdotus digitaalisesta kohtaamispaikasta, joka mahdollistaisi maailmanlaajuisen yleisön tavoittamisen kustannustehokkaasti sekä vastuullisesti.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu asiakaskokemuksesta, messuista sekä digitalisaatiosta. Opinnäytetyö tehtiin prosessuaalista sekä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Prosessuaalinen tutkimusmenetelmä näkyy opinnäytetyössä ehdotuksena toimeksiantajayrityksen showroom-tilan hyödyntämisestä digitaalisena kohtaamispaikkana. Kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käytettiin prosessuaalisen tutkimusmenetelmän tukimenetelmänä tiedonkeruun ja analysoinnin osalta. Tutkimusmenetelmät täydensivät toinen toisiaan ja auttoivat ratkaisemaan tutkimusongelman.
Teoreettisen tietoperustan ja teemahaastatteluiden pohjalta toimeksiantajayritykselle suositellaan showroom-tilan päivitystä niin sanotuksi heti käyttövalmiiksi -studiotilaksi, jotta digitaalisia kohtaamisia voitaisiin toteuttaa helposti, nopeasti ja vaivattomasti. Tilan päivityksen lisäksi suositellaan showroom-verkkosivua, mistä kaikki pääsisivät vierailemaan digitaalisessa näyttelytilassa ajasta ja paikasta riippumatta. Uusi suunnitelma mahdollistaa laajan tavoittavuuden kustannustehokkaasti ja vastuullisesti.
Opinnäytetyön toimeksiantona oli laatia ehdotus siitä, miten toimeksiantajayritys korvaa messukohtaamiset seuraavan kahden vuoden ajan. Keskeisessä osassa on toimeksiantajayrityksen näyttelytila, sillä osana opinnäytetyötä laaditaan ehdotus näyttelytilan modernisoinnista. Tavoitteena oli laatia ehdotus digitaalisesta kohtaamispaikasta, joka mahdollistaisi maailmanlaajuisen yleisön tavoittamisen kustannustehokkaasti sekä vastuullisesti.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu asiakaskokemuksesta, messuista sekä digitalisaatiosta. Opinnäytetyö tehtiin prosessuaalista sekä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Prosessuaalinen tutkimusmenetelmä näkyy opinnäytetyössä ehdotuksena toimeksiantajayrityksen showroom-tilan hyödyntämisestä digitaalisena kohtaamispaikkana. Kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käytettiin prosessuaalisen tutkimusmenetelmän tukimenetelmänä tiedonkeruun ja analysoinnin osalta. Tutkimusmenetelmät täydensivät toinen toisiaan ja auttoivat ratkaisemaan tutkimusongelman.
Teoreettisen tietoperustan ja teemahaastatteluiden pohjalta toimeksiantajayritykselle suositellaan showroom-tilan päivitystä niin sanotuksi heti käyttövalmiiksi -studiotilaksi, jotta digitaalisia kohtaamisia voitaisiin toteuttaa helposti, nopeasti ja vaivattomasti. Tilan päivityksen lisäksi suositellaan showroom-verkkosivua, mistä kaikki pääsisivät vierailemaan digitaalisessa näyttelytilassa ajasta ja paikasta riippumatta. Uusi suunnitelma mahdollistaa laajan tavoittavuuden kustannustehokkaasti ja vastuullisesti.