MODERNI MYYNTITYÖ JA SIIHEN PEREHDYTTÄMINEN : Kehitystyö asiantuntijaorganisaatiossa X
Hokkanen, Matias (2021)
Hokkanen, Matias
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102172402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102172402
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena on tarjota kohdeyritykselle tilanneanalyysi yrityksen myynnin kilpailukyvystä, sekä laatia perehdytyssuunnitelma myynnin tehtäviin. Työ sisältyy yrityksen myynnin kehityshankkeeseen ja tullaan ottamaan osaksi yrityksen sisäistä koulutusta. Yrityksen kilpailukyvyn tunnistaminen ja perehdytyssuunnitelma laatiminen ovat yritykselle tärkeitä, koska yritys toimii kilpaillulla B2B toimialalla ja tavoittelee luonnollista kasvua palkkausten kautta.
Työn tavoitteena oli tunnistaa kokemusperusteista osaamista henkilökunnalta, jotta osaaminen ja suullinen perimätieto voidaan siirtää yrityksen prosesseihin kaikkien saataville. Kirjoittamalla nämä auki voidaan siirtää henkilökohtainen osaaminen yritykselle ja reflektoinnin kautta kehittää yhteistä tekemistä.
Työn toteuttamiseksi vertailtiin modernin myynnin ja perehdyttämisen teorioita nykyprosesseihin. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla yrityksen työntekijöitä ja tutustumalla nykyisiin materiaaleihin.
Tutkimuksen perusteella tunnistettiin kehityksen kohteita myyntiprosessissa, perehdyttämisprosessissa ja yhteisissä koulutusmateriaaleissa. Kehittämällä näitä kohteita voidaan ylläpitää ja kehittää yrityksen kilpailukykyä kilpaillulla markkinalla. Lisäksi työn selvitysten pohjalta voidaan suositella tiettyjen järjestelmien käytön tehostamista, jolloin järjestelmien potentiaalia voidaan hyödyntää. Työn ohessa yritykselle tuotettiin perehdytyssuunnitelma myynnin tehtäviin, minkä perusteella yritys voi jatkossa kouluttaa uusia työntekijöitä tehtäviinsä laadukkaammin ja nopeammin.
Työn tavoitteena oli tunnistaa kokemusperusteista osaamista henkilökunnalta, jotta osaaminen ja suullinen perimätieto voidaan siirtää yrityksen prosesseihin kaikkien saataville. Kirjoittamalla nämä auki voidaan siirtää henkilökohtainen osaaminen yritykselle ja reflektoinnin kautta kehittää yhteistä tekemistä.
Työn toteuttamiseksi vertailtiin modernin myynnin ja perehdyttämisen teorioita nykyprosesseihin. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla yrityksen työntekijöitä ja tutustumalla nykyisiin materiaaleihin.
Tutkimuksen perusteella tunnistettiin kehityksen kohteita myyntiprosessissa, perehdyttämisprosessissa ja yhteisissä koulutusmateriaaleissa. Kehittämällä näitä kohteita voidaan ylläpitää ja kehittää yrityksen kilpailukykyä kilpaillulla markkinalla. Lisäksi työn selvitysten pohjalta voidaan suositella tiettyjen järjestelmien käytön tehostamista, jolloin järjestelmien potentiaalia voidaan hyödyntää. Työn ohessa yritykselle tuotettiin perehdytyssuunnitelma myynnin tehtäviin, minkä perusteella yritys voi jatkossa kouluttaa uusia työntekijöitä tehtäviinsä laadukkaammin ja nopeammin.