Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Uudet sukupolvet sosiaali- ja terveysalalla : rekrytoinnin ja työhön sitouttamisen tukimateriaali esimiestyöhön

Nikkilä, Liisa (2021)

 
Avaa tiedosto
Nikkila_Liisa.pdf (1.291Mt)
Lataukset: 


Nikkilä, Liisa
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102182425
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysalalla haasteita asettaa niin työvoiman rekrytointi kuin sitouttaminenkin. Tulevaisuudessa ammatillisen koulutuksen vetovoimaisuuteen ja työvoiman rekrytointiin liittyvä kilpailu tulee kiristymään entisestään.

Kehittämisprojekti toteutettiin kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmin kyselytutkimusta hyödyntäen. Kehittämisprojektin tavoitteena oli tarkastella median ja kirjallisuuden luomia väitteitä Y-sukupolven ja Z- sukupolven edustajien työmotivaatiosta, johtamisen haasteista, rekrytoinnista ja sitouttamisesta sote-alan näkökulmasta. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää kuinka Y-sukupolven edustajia, eli milleniaaleja, saadaan pidettyä sosiaali- ja terveysalalla sekä miten seuraavaksi aikuistuvia, Z-sukupolven edustajia, eli diginatiiveja, saataisiin houkuteltua alalle. Aiempien tutkimusten ja kirjallisuuden lisäksi kehittämisprojektin aineistona käytettiin ”Houkuttava ja koukuttava KVPS Tukena Oy” -henkilöstötyytyväisyyskyselyn tuloksia (n=188), joka toteutettiin Webropol-kyselyn muodossa kesällä 2019. Näiden pohjalta luotiin tukimateriaali organisaation johdon, rekrytointityöryhmän ja lähiesimiesten käyttöön. Lisäksi kehitettiin yksinkertainen malli Y- ja Z-sukupolven rekrytoimisen, sitouttamisen ja johtamisen avuksi.

Vastaajista 47.3% oli alle 39-vuotiaita ja loput 52.7% olivat 40 vuotta tai vanhempia. Y-sukupolven ja Z-sukupolven edustajille työn merkityksellisyys ja työyhteisön tuki nousivat tärkeimmiksi asioiksi tasaprosentein, 33.7 %. Kolmanneksi tärkeintä oli työtehtävien monipuolisuus ja myönteinen ilmapiiri, myös tasaprosentein 31.5% ja viidentenä työn imu. Palkka ja muut palkitsemiskäytännöt koettiin kuudenneksi tärkeimpinä asioina ja seitsemäntenä itselle sopiva määrä itsenäisyyttä ja vaikutusmahdollisuuksia sekä arvostus, tasaprosentein 21.3%. Selkeä ero Y-sukupolven ja Z-sukupolven sekä vanhempien sukupolvien välillä liittyi työn imuun. Palautteen saaminen oli selvästi tärkeämpää Y-sukupolven ja Z-sukupolven edustajille kuin vanhemmille. 40-vuotiaista tai sitä vanhemmista vastaajista 36.4% oli harkinnut hakevansa työtä toiselta työnantajalta viimeisen vuoden aikana, kun taas Y-sukupolven tai Z-sukupolven edustajien keskuudessa vastaava lukema oli 34.8%.
 
The social and health care sector will have challenges related to recruitment of the workforce and venues of improving workforce commitment. In the future the competition associated with the attractiveness of vocational education as well as recruiting new workforce is expected to intensify.

The questions of the development project were approached quantitative methods using survey data. The purpose of the development project was to examine arguments from media and literature about the work motivation, challenges of leadership, recruiting and commitment of the members of generation Y and generation Z in the social and health care sectors. Additionally, the goal was to study how to retain millennials in the social and health care services and how to recruit and attract digital natives to the sector. Based on the results of the “Attractive and Addictive KVPS Tukena Ltd.” employee satisfaction survey (n=188), a Webropol-survey which was conducted in the summer of 2019. previous studies as well as literature, a “Know how” guide was compiled for organizational management, HRM group and immediate superiors. The secondary goal was to develop a simple guide for recruiting, retaining and managing members of generations Y and Z.

47.3% of the survey participants were under 39 years old and 52.7% were 40 years old or older. According to the results, the first priorities for generations Y and Z were meaningful work and support of the team which were equally important at 33.7%. Third most important were the diversity of work tasks and positive atmosphere which were also equal in terms of percentages at 31.5%. and the fifth most important was work engagement. Salary and other remuneration policies were only the sixth most important. The appropriate amount of independence and opportunities for influence and valuation were the seventh most important aspect of work at 21.3%. A clear difference was observed between generations Y and Z and the older worker with regards to work engagement. Getting feedback was clearly more important for generations Y and Z than for the older workers. 36.4% of the 40-year old or older survey participants had considered looking for a new job from another employer during the previous year. The corresponding share of participants was 34.8% among generation Y and Z workers.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste