OMAHOITAJAJÄRJESTELMÄN TOIMIVUUS HOITAJIEN JA POTILAIDEN KOKEMANA
Kivi, Anne; Metsäranta, Jaana (2009)
Kivi, Anne
Metsäranta, Jaana
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200908124121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200908124121
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Keski-Suomen keskussairaalan operatiivisten osastojen kanssa. Tutkimus oli osa Keski-Suomen sairaanhoitopiirin kehittämisprojektia. Projektin tarkoituksena oli selvittää yksilövastuisen hoitotyön ja omahoitajuuden toteutumista erikoissairaanhoidon operatiivisilla osastoilla. Hoitohenkilökunta voi hyödyntää tutkimustuloksia omahoitajuuden kehittämisessä.
Kehittämisprojektiin liittyen tehtiin kolme opinnäytetyötä. Yhdessä työssä tutkittiin hoitohenkilökunnan kokemuksia omahoitajuuden toimivuudesta, toinen työ keskittyi potilaiden kokemuksiin ja tässä työssä tehtiin näiden kahden näkökulman yhteenvetoa ja vertailua. Tutkimuksen lähestymistapa on kvantitatiivinen. Aineiston keruussa käytettiin strukturoituja kyselylomakkeita valmiine vastausvaihtoehtoineen sekä muutamia avoimia kysymyksiä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että suurin osa hoitajista koki potilaidensa olevan tietoisia omahoitajastaan. Potilaistakin yli puolet koki tietävänsä kuka on heidän omahoitajansa. Yli puolet potilaista ja hoitajista oli sitä mieltä, että potilas tietää, milloin hänen omahoitajansa on työvuorossa. Luottamus toisen hoitajakollegan osaamiseen oli korkeaa, mikä kuvastaa kollegan ammattitaidon arvostamista. Myös potilaat luottivat muiden kuin omahoitajien osaamiseen. Pääsääntöisesti potilaat kokivat neuvottelevansa hoitoaan koskevista päätöksistä omahoitajansa kanssa. Hoitajista näin koki kolmasosa. Hoitajien ja potilaiden käsitykset omahoitajan työvuoron aikana yhdelle potilaalle antamasta ajasta poikkesivat toisistaan. Hoitajat arvioivat, että heillä oli keskimäärin 35 minuuttia aikaa yhdelle omalle potilaalle työvuorossaan. Potilaat arvioivat, että omahoitajalla oli ollut keskimäärin 8 minuuttia aikaa heille työvuoron aikana.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että yksilövastuinen hoitotyö toteutui tutkimusorganisaatiossa kohtalaisen hyvin.
Kehittämisprojektiin liittyen tehtiin kolme opinnäytetyötä. Yhdessä työssä tutkittiin hoitohenkilökunnan kokemuksia omahoitajuuden toimivuudesta, toinen työ keskittyi potilaiden kokemuksiin ja tässä työssä tehtiin näiden kahden näkökulman yhteenvetoa ja vertailua. Tutkimuksen lähestymistapa on kvantitatiivinen. Aineiston keruussa käytettiin strukturoituja kyselylomakkeita valmiine vastausvaihtoehtoineen sekä muutamia avoimia kysymyksiä.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että suurin osa hoitajista koki potilaidensa olevan tietoisia omahoitajastaan. Potilaistakin yli puolet koki tietävänsä kuka on heidän omahoitajansa. Yli puolet potilaista ja hoitajista oli sitä mieltä, että potilas tietää, milloin hänen omahoitajansa on työvuorossa. Luottamus toisen hoitajakollegan osaamiseen oli korkeaa, mikä kuvastaa kollegan ammattitaidon arvostamista. Myös potilaat luottivat muiden kuin omahoitajien osaamiseen. Pääsääntöisesti potilaat kokivat neuvottelevansa hoitoaan koskevista päätöksistä omahoitajansa kanssa. Hoitajista näin koki kolmasosa. Hoitajien ja potilaiden käsitykset omahoitajan työvuoron aikana yhdelle potilaalle antamasta ajasta poikkesivat toisistaan. Hoitajat arvioivat, että heillä oli keskimäärin 35 minuuttia aikaa yhdelle omalle potilaalle työvuorossaan. Potilaat arvioivat, että omahoitajalla oli ollut keskimäärin 8 minuuttia aikaa heille työvuoron aikana.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että yksilövastuinen hoitotyö toteutui tutkimusorganisaatiossa kohtalaisen hyvin.