Kehityskeskuslu esimiehen näkökulmasta julkishallinnon organisaatiossa case: Rauman kaupunki
Haapanen, Annika (2012)
Haapanen, Annika
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204104247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204104247
Tiivistelmä
KEHITYSKESKUSTELU ESIMIEHEN NÄKÖKULMASTA JULKISHALLINNON ORGANISAATIOSSA CASE:RAUMAN KAUPUNKI
Haapanen, Annika
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Liiketalouden koulutusohjelma
Organisaatiot ja henkilöstöjohtamisen suuntautumisvaihtoehto
Huhtikuu 2012
Ohjaaja: Heinonen, Eila
Sivumäärä: 37
Liitteitä: 1
Asiasanat: Kehityskeskustelu, esimiestyö, julkishallinto
______________________________________________________________
Tässä opinnäytetyössä kartoitettiin kaupungin organisaatiossa työskentelevien esi-miesten kokemuksia kehityskeskusteluista. Lisäksi tutkittiin, miten kaupungin eri organisaatioissa työskentelevät esimiehet hahmottivat esimiestyötään sekä mitä mah-dollisia erityispiirteitä julkishallinto tuo esimiestyöhön.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa käsiteltiin kehityskeskustelua prosessina osana henkilöstön kehittämistä sekä esimiestyötä. Teorian toisessa pääluvussa käsiteltiin esimiestyötä yleisesti sekä esimiestyötä julkishallinnossa. Tämän lisäksi käsiteltiin henkilöstön kehittämistä osana esimiestyötä.
Tutkimuksen empiirisessä osassa käytettiin kvalitatiivista menetelmää ja aineiston keruu suoritettiin teemahaastatteluin. Haastateltaviksi valittiin kuusi esimiestä Rauman kaupungin eri hallintokunnista. Haastattelujen avulla saatiin selville, miten he hahmottavat esimiestyötä sekä heidän kokemuksiaan kehityskeskusteluista.
Tutkimuksen perusteella käy ilmi, että esimiehet kokivat tärkeimpänä tehtävänään henkilöstöjohtamisen osa-alueet. Tärkeänä pidettiin lisäksi talouteen ja organisointiin liittyviä alueita. Kävi ilmi, että esimiestyö ei sinänsä poikkea yksityissektorin esi-miestyöstä, mutta julkishallinto toimintaympäristönä luo sille erityishaasteensa. Kehityskeskusteluiden osalta havaittiin käytännön toteutukseen liittyviä haasteita, jotka osaltaan selittyivät kaupungin laajalla toimikentällä, jolloin yhden yleispätevän toimintasuosituksen, joka toimii jokaisella hallintokunnalla, luominen on hankalaa.
Haapanen, Annika
Satakunnan ammattikorkeakoulu
Liiketalouden koulutusohjelma
Organisaatiot ja henkilöstöjohtamisen suuntautumisvaihtoehto
Huhtikuu 2012
Ohjaaja: Heinonen, Eila
Sivumäärä: 37
Liitteitä: 1
Asiasanat: Kehityskeskustelu, esimiestyö, julkishallinto
______________________________________________________________
Tässä opinnäytetyössä kartoitettiin kaupungin organisaatiossa työskentelevien esi-miesten kokemuksia kehityskeskusteluista. Lisäksi tutkittiin, miten kaupungin eri organisaatioissa työskentelevät esimiehet hahmottivat esimiestyötään sekä mitä mah-dollisia erityispiirteitä julkishallinto tuo esimiestyöhön.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa käsiteltiin kehityskeskustelua prosessina osana henkilöstön kehittämistä sekä esimiestyötä. Teorian toisessa pääluvussa käsiteltiin esimiestyötä yleisesti sekä esimiestyötä julkishallinnossa. Tämän lisäksi käsiteltiin henkilöstön kehittämistä osana esimiestyötä.
Tutkimuksen empiirisessä osassa käytettiin kvalitatiivista menetelmää ja aineiston keruu suoritettiin teemahaastatteluin. Haastateltaviksi valittiin kuusi esimiestä Rauman kaupungin eri hallintokunnista. Haastattelujen avulla saatiin selville, miten he hahmottavat esimiestyötä sekä heidän kokemuksiaan kehityskeskusteluista.
Tutkimuksen perusteella käy ilmi, että esimiehet kokivat tärkeimpänä tehtävänään henkilöstöjohtamisen osa-alueet. Tärkeänä pidettiin lisäksi talouteen ja organisointiin liittyviä alueita. Kävi ilmi, että esimiestyö ei sinänsä poikkea yksityissektorin esi-miestyöstä, mutta julkishallinto toimintaympäristönä luo sille erityishaasteensa. Kehityskeskusteluiden osalta havaittiin käytännön toteutukseen liittyviä haasteita, jotka osaltaan selittyivät kaupungin laajalla toimikentällä, jolloin yhden yleispätevän toimintasuosituksen, joka toimii jokaisella hallintokunnalla, luominen on hankalaa.