Tunne tuo asiakkaan toistekin : Toimintatutkimus Museopedagogisen yksikön kehittämisestä
Pöntinen, Sanni (2012)
Pöntinen, Sanni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204275295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204275295
Tiivistelmä
Toimintatutkimuksen tavoitteena oli Tampereen kaupungin museoiden Museopedagogisen yksikön yhteisöllinen kehittäminen osana Tampereen kaupungin museoiden museopedagogista toimintaa. Toimintatutkimuksen tarkoituksena oli tehdä ehdotus uuden Museopedagogisen yksikön työtä koordinoivan palvelukartan sisällöstä. Palvelukartalla tässä opinnäytetyössä tarkoitettiin organisaation sisäistä työvälinettä, jonka avulla voidaan havainnollistaa ja koordinoida uuden Museopedagogisen yksikön toimintaa. Palvelujen sisältöjen ja sitä ohjaavien ajattelutapojen, työn organisoimisen ja resurssien kokonaiskuvan hahmottaminen on edellytys sille, että uusi Museopedagoginen yksikkö voi olla Tampereen kaupungin museoiden museopedagogista työtä koordinoiva yksikkö.
Opinnäytetyö on soveltava toimintatutkimus. Menetelminä käytettiin haastattelua, havainnointia, ennakointia, keskusteluja ja työprosessien kuvausta blueprinting -menetelmällä. Opinnäytetyössä kuljetettiin rinnan neljää kehittämien osa-aluetta, joita olivat uuden Museopedagogisen yksikön toimintakulttuurin ja toiminnan sisältöjen kehittäminen, uuden tehtäväalueen, eli Museopedagogisen yksikön työn koordinoiminen ja itse tutkimusprosessin toteuttaminen. Toimintatutkimuksessa oli neljä sykliä, joita olivat tavoitteen asettaminen, aineiston kerääminen ja toiminta, aineiston analysointi sekä loppuraportin kirjoittaminen.
Tampereen kaupungin museoiden museopedagoginen toiminta on nopeasti kehittyvä museotyön osa-alue. Viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana opastuksista on edetty pedagogisiin projekteihin, hallinnollisesti toimintaa halutaan kehittää keskitetymmäksi. Määrittelemällä toiminnan keskeisten sisältöjen teoreettiset taustat ja sisällyttämällä palvelut palvelukartan muotoon on henkilöstön helpompi seurata palvelujen kokonaiskuvan kehitystä. Oleellista on myös tunnistaa toiminnan kehittämistä estäviä pullonkauloja ja tehdä toimenpiteitä toiminnan kehittämistä estävien pullonkaulojen poistamiseksi.
Kehittämisen osa-alueet olivat laajoja. Haasteeksi muodostui kokonaisuuden hallinta ja prosessin analyysi sen kehittämisen osa-alueissa. Opinnäyte tuottaa materiaalia ja välineitä uuden museopedagogisen yksikön kehittämistä varten. Haasteena on nyt ja tulevaisuudessa erilaisten asiakkuuksien hallinta ja uusien palvelumallien ja toimintatapojen kehittäminen ja omaksuminen.
Opinnäytetyö on soveltava toimintatutkimus. Menetelminä käytettiin haastattelua, havainnointia, ennakointia, keskusteluja ja työprosessien kuvausta blueprinting -menetelmällä. Opinnäytetyössä kuljetettiin rinnan neljää kehittämien osa-aluetta, joita olivat uuden Museopedagogisen yksikön toimintakulttuurin ja toiminnan sisältöjen kehittäminen, uuden tehtäväalueen, eli Museopedagogisen yksikön työn koordinoiminen ja itse tutkimusprosessin toteuttaminen. Toimintatutkimuksessa oli neljä sykliä, joita olivat tavoitteen asettaminen, aineiston kerääminen ja toiminta, aineiston analysointi sekä loppuraportin kirjoittaminen.
Tampereen kaupungin museoiden museopedagoginen toiminta on nopeasti kehittyvä museotyön osa-alue. Viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana opastuksista on edetty pedagogisiin projekteihin, hallinnollisesti toimintaa halutaan kehittää keskitetymmäksi. Määrittelemällä toiminnan keskeisten sisältöjen teoreettiset taustat ja sisällyttämällä palvelut palvelukartan muotoon on henkilöstön helpompi seurata palvelujen kokonaiskuvan kehitystä. Oleellista on myös tunnistaa toiminnan kehittämistä estäviä pullonkauloja ja tehdä toimenpiteitä toiminnan kehittämistä estävien pullonkaulojen poistamiseksi.
Kehittämisen osa-alueet olivat laajoja. Haasteeksi muodostui kokonaisuuden hallinta ja prosessin analyysi sen kehittämisen osa-alueissa. Opinnäyte tuottaa materiaalia ja välineitä uuden museopedagogisen yksikön kehittämistä varten. Haasteena on nyt ja tulevaisuudessa erilaisten asiakkuuksien hallinta ja uusien palvelumallien ja toimintatapojen kehittäminen ja omaksuminen.