Puutarha-alan yritysten markkinointi internetissä : Internetsivujen suunnittelu Tyrvännön marja ja vihannes -tilalle
Oksanen, Sari (2012)
Oksanen, Sari
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204295480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204295480
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Jussipekka Markkasen yritys Tyrvännön Marja ja Vihannes Hattulassa. Työn taustana oli idea yritysesittelystä. Yrityksellä oli Facebook-sivut jo ennestään ja niiden rinnalle suunniteltiin kotisivut kattavamman yrityskuvan luomiseksi. Aihe liittyi markkinointiin ja sosiaalisen median käyttöön. Internetin käyttö kasvaa jatkuvasti ja muiden medioiden osuus markkinoinnissa vähenee. Ihmiset hakevat tuotteiden lisäksi elämyksiä sekä mahdollisuutta olla vuorovaikutuksessa yritysten kanssa. Yritys hyötyy vuorovaikutteisuudesta ja pystyy kehittämään itseään paremmaksi.
Tietoperustana käytettiin markkinointiteoksia, puutarha-alan kirjallisuutta sekä internetiä. Kotisivujen ulkoasuun ja teksteihin etsittiin vinkkejä muiden alan yritysten internet-sivuilta. Työn tavoitteena oli suunnitella kotisivu, jonka lopullinen toteutus ohjataan ulkopuoliselle tekijälle. Malli sivusta tehtiin kuvankäsittelyohjelman avulla. Kyselyn avulla selvitettiin mitä hyötyä internetin käytöstä markkinoinnissa on muille alan yrityksille ollut. Tuloksista kävi ilmi, etteivät kovin monet puutarha-alan yritykset ole mukana sosiaalisessa mediassa vaan käyttävät pelkästään kotisivuja internetmarkkinointiin.
Kuluttajien tietoisuutta kotimaisesta tuotannosta ja lähiruoasta voisi helposti lisätä internetin avulla. Tulevaisuudessa nähdään panostavatko kenties yhä useammat yritykset sosiaaliseen mediaan ja vuorovaikutteisempaan markkinointiin. Koska monen yrittäjän arki on vilkasta sesonkina, poiminta-aikojen ja ilmoitusten päivittäminen olisi helppoa sosiaalisen median kautta, kun taas kotisivuilla voisi olla muuttumaton tieto esimerkiksi historia ja viljeltävät tuotteet.
Tiedotusta internet-sivujen ja sosiaalisen median hyödyistä ja käytöstä viljelijöille voisi tulevaisuudessa lisätä ja kehottaa heitä aktiivisemmin osallistumaan mediaan, jossa kuluttajat jo ovat.
Tietoperustana käytettiin markkinointiteoksia, puutarha-alan kirjallisuutta sekä internetiä. Kotisivujen ulkoasuun ja teksteihin etsittiin vinkkejä muiden alan yritysten internet-sivuilta. Työn tavoitteena oli suunnitella kotisivu, jonka lopullinen toteutus ohjataan ulkopuoliselle tekijälle. Malli sivusta tehtiin kuvankäsittelyohjelman avulla. Kyselyn avulla selvitettiin mitä hyötyä internetin käytöstä markkinoinnissa on muille alan yrityksille ollut. Tuloksista kävi ilmi, etteivät kovin monet puutarha-alan yritykset ole mukana sosiaalisessa mediassa vaan käyttävät pelkästään kotisivuja internetmarkkinointiin.
Kuluttajien tietoisuutta kotimaisesta tuotannosta ja lähiruoasta voisi helposti lisätä internetin avulla. Tulevaisuudessa nähdään panostavatko kenties yhä useammat yritykset sosiaaliseen mediaan ja vuorovaikutteisempaan markkinointiin. Koska monen yrittäjän arki on vilkasta sesonkina, poiminta-aikojen ja ilmoitusten päivittäminen olisi helppoa sosiaalisen median kautta, kun taas kotisivuilla voisi olla muuttumaton tieto esimerkiksi historia ja viljeltävät tuotteet.
Tiedotusta internet-sivujen ja sosiaalisen median hyödyistä ja käytöstä viljelijöille voisi tulevaisuudessa lisätä ja kehottaa heitä aktiivisemmin osallistumaan mediaan, jossa kuluttajat jo ovat.