Pk-yrityksen digitaalisen markkinoinnin vuosikello : Case Tawasta
Lindfors, Kiira (2021)
Lindfors, Kiira
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102182463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102182463
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimeksiantajayritykseni käyttöön digitaalisen markkinoinnin vuosikalenteri ja visuaalinen vuosikello. Näiden tekoa varten tutkin toimeksiantajan nykyisiä digitaalisen ja sosiaalisen median markkinointiviestinnän toimenpiteitä, sosiaalisen median kanavia ja esimerkiksi heidän asiakaskohderyhmäänsä. Tarve toiminnalliselle opinnäytetyölle, jonka lopputuloksena syntyisi yritystä hyödyttävä digitaalisen markkinoinnin vuosikalenteri ja visuaalinen vuosikello, tuli toimeksiantajayritykseltäni Oy Tawasta OS Technologies Ltd:ltä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustui tarkasti valikoituihin ja rajattuihin kirjallisiin lähteisiin sekä muutamaan valikoituun Internet-lähteeseen. Teoriaosuudessa käsiteltiin kattavasti markkinointiviestintää käsitteenä, Inbound-markkinointiviestintää ja sosiaalisen median markkinointia. Toiminnallinen osio perustui teoriaosuuden taustatietoon ja yrityksen sisällä tekemiini haastatteluihin. Markkinointiviestinnän eri menetelmiä käyttäen rakensin yritykselle markkinoinnin vuosikellon ja vuosikalenterin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että markkinoinnin vuosikellosta löytyy tutkimus- ja teoriatietoa jo suhteellisen paljon. Markkinoinnin vuosikello on ollut jo pidemmän aikaa olemassa, kuin myös sen käyttö digitaalisen markkinoinnin työkaluna. Suunnitelman myötä yrityksen valitsemia toimenpiteitä on jatkossa helpompi toteuttaa ja seurata
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustui tarkasti valikoituihin ja rajattuihin kirjallisiin lähteisiin sekä muutamaan valikoituun Internet-lähteeseen. Teoriaosuudessa käsiteltiin kattavasti markkinointiviestintää käsitteenä, Inbound-markkinointiviestintää ja sosiaalisen median markkinointia. Toiminnallinen osio perustui teoriaosuuden taustatietoon ja yrityksen sisällä tekemiini haastatteluihin. Markkinointiviestinnän eri menetelmiä käyttäen rakensin yritykselle markkinoinnin vuosikellon ja vuosikalenterin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että markkinoinnin vuosikellosta löytyy tutkimus- ja teoriatietoa jo suhteellisen paljon. Markkinoinnin vuosikello on ollut jo pidemmän aikaa olemassa, kuin myös sen käyttö digitaalisen markkinoinnin työkaluna. Suunnitelman myötä yrityksen valitsemia toimenpiteitä on jatkossa helpompi toteuttaa ja seurata