Neuromarkkinointi ja sen hyödyt
Sikanen, Niina (2021)
Sikanen, Niina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102182461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102182461
Tiivistelmä
Toimiva ja tehokas kuluttajamarkkinointi edellyttää kuluttajien tuntemista. Kuluttajien valinnat eivät yleensä olet suoraviivaisia, vaan valintojen syntyyn vaikuttaa useat eri tekijät. Kuluttajien ostopäätösprosessia ja valintoja ymmärtääkseen on tiedettävä, mitä tiedostamattomia reaktioita aivoissa tapahtuu, ja kuinka aivot reagoivat markkinointiin. Neuromarkkinoinnin avulla on mahdollista selvittää, millaisia reaktioita tapahtuu ja miten ne vaikuttavat kuluttajiin.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia, kuinka neuromarkkinointia voidaan toteuttaa ja miten sitä voidaan hyödyntää kuluttajamarkkinoinnissa. Opinnäytetyö on rajattu käsittelemään vain kuluttajille suunnattua tuote- ja palvelumarkkinointia.
Tietoperustassa käsitellään kuluttajien valintoihin ja kuluttajamarkkinointiin keskittyvien lukujen lisäksi neuromarkkinointia ilmiönä ja markkinointikeinona. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka tutkimusmenetelmä on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tutkimus ja aineistonhaku on toteutettu elokuun 2020 ja tammikuun 2021 välisenä aikana, ja se sisältää pääasiassa 2010-luvulla julkaistua lähdeaineistoa.
Keskeisimpänä havaintona todettiin, että ostopäätökseen syntyyn vaikuttavat suuresti aistit ja alitajunta. Aistien ja alitajunnan vaikutusta ihmiseen ei voida luotettavasti tutkia kyselytutkimuksilla, joten tutkimustietoa niiden vaikutuksesta on lähes välttämätöntä hankkia neuromarkkinoinnin tutkimuskeinojen avulla. Kuluttajien kohtaama mainonnan määrä on nykyään niin suuri, että kuluttajien kiinnostuksen herättääkseen yritysten on panostettava markkinointiinsa yhä enemmän. Neuromarkkinointia voidaan hyödyntää tuotteiden ja palveluiden kehitysvaiheesta, aina brändäykseen ja mainontaan asti. Sen vuoksi yritykset voisivat mahdollisesti luoda kokonaisvaltaisesti tehokkaampaa markkinointia neuromarkkinoinnin avulla.
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia, kuinka neuromarkkinointia voidaan toteuttaa ja miten sitä voidaan hyödyntää kuluttajamarkkinoinnissa. Opinnäytetyö on rajattu käsittelemään vain kuluttajille suunnattua tuote- ja palvelumarkkinointia.
Tietoperustassa käsitellään kuluttajien valintoihin ja kuluttajamarkkinointiin keskittyvien lukujen lisäksi neuromarkkinointia ilmiönä ja markkinointikeinona. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka tutkimusmenetelmä on kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Tutkimus ja aineistonhaku on toteutettu elokuun 2020 ja tammikuun 2021 välisenä aikana, ja se sisältää pääasiassa 2010-luvulla julkaistua lähdeaineistoa.
Keskeisimpänä havaintona todettiin, että ostopäätökseen syntyyn vaikuttavat suuresti aistit ja alitajunta. Aistien ja alitajunnan vaikutusta ihmiseen ei voida luotettavasti tutkia kyselytutkimuksilla, joten tutkimustietoa niiden vaikutuksesta on lähes välttämätöntä hankkia neuromarkkinoinnin tutkimuskeinojen avulla. Kuluttajien kohtaama mainonnan määrä on nykyään niin suuri, että kuluttajien kiinnostuksen herättääkseen yritysten on panostettava markkinointiinsa yhä enemmän. Neuromarkkinointia voidaan hyödyntää tuotteiden ja palveluiden kehitysvaiheesta, aina brändäykseen ja mainontaan asti. Sen vuoksi yritykset voisivat mahdollisesti luoda kokonaisvaltaisesti tehokkaampaa markkinointia neuromarkkinoinnin avulla.