Kaupan alan vuokratyöntekijöiden rekrytointiprosessin kehittäminen Opteam Yhtiöt Oy:ssä
Enberg, Erika (2012)
Enberg, Erika
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025677
Tiivistelmä
Opteam on auktorisoitu henkilöstöpalvelualan yritys, joka työllistää pääkaupunkiseudulla satoja kaupan alalla työskenteleviä kassatyöntekijöitä, joista osa tekee työvuoroja hyvin vähän tai ei juuri ollenkaan. Tutkimuksessa selvitettiin Opteamin rekrytointiprosessin työllistymiseen vaikuttavat kehityskohteet, jotta yrityksen prosessista tulisi laadukkaampi, kustannustehokkaampi ja työntekijät työllistyisivät nopeammin.
Tutkimuskohteena olivat pääkaupunkiseudulla (Helsinki, Espoo ja Vantaa) työskentelevät kaupan alan työntekijät, jotka suorittivat kassakoulutuksen Opteamissa. Menetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta, joka toteutettiin Internet-pohjaisella kysely-lomakkeella tammikuussa vuonna 2012. Kysely lähetettiin yhteensä 152 koulutetulle. Rekrytointiprosessin tarkastelussa käytettiin kvalitatiivista tutkimusta haastattelemalla Opteamin kaupan alan yhteyspäällikköä.
Teoriassa tarkastellaan rekrytointiprosessia sekä työnantajan että työnhakijan näkökulmasta ja esitellään onnistuneen prosessin mittaamiskeinoja. Organisaation kilpailukykyä on työntekijöiden sitouttaminen yhä kiristyvässä kilpailussa, ja sen voi aloittaa jo rekrytointivaiheessa. Yksi keino välttää rekrytoinnin sudenkuopat on realistinen työn esittely metodi, jossa esitetään työn eri puolet ja aspektit realistisemmin.
Tuloksista kävi ilmi, että kaupan alan vuokratyöntekijä on profiililtaan nuori alle 26-vuotias nainen, joka haluaa tehdä opintojen ohella noin 1-2 työvuoroa viikossa. Noin puolella vastaajista ei ollut aiempaa kaupan alan kokemusta, ja heidän mielestään Opteamin koulutus ei antanut tarpeeksi eväitä työssä suoriutumiseen. Työ ei vastannut odotuksia noin kolmanneksella vastaajista.
Johtopäätöksiä Opteamin rekrytointiprosessista olivat rekrytoitavan työntekijän profiilin korostuminen sekä puhelinhaastattelun merkityksen painoarvo. Työnhakijoiden käytettävyyden ja työvuorotoiveiden tarkempi selvittäminen nousivat keskeisiksi kehityskohteiksi, jotta uudet työntekijät työllistyisivät paremmin yrityksen kautta.
Tutkimuskohteena olivat pääkaupunkiseudulla (Helsinki, Espoo ja Vantaa) työskentelevät kaupan alan työntekijät, jotka suorittivat kassakoulutuksen Opteamissa. Menetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta, joka toteutettiin Internet-pohjaisella kysely-lomakkeella tammikuussa vuonna 2012. Kysely lähetettiin yhteensä 152 koulutetulle. Rekrytointiprosessin tarkastelussa käytettiin kvalitatiivista tutkimusta haastattelemalla Opteamin kaupan alan yhteyspäällikköä.
Teoriassa tarkastellaan rekrytointiprosessia sekä työnantajan että työnhakijan näkökulmasta ja esitellään onnistuneen prosessin mittaamiskeinoja. Organisaation kilpailukykyä on työntekijöiden sitouttaminen yhä kiristyvässä kilpailussa, ja sen voi aloittaa jo rekrytointivaiheessa. Yksi keino välttää rekrytoinnin sudenkuopat on realistinen työn esittely metodi, jossa esitetään työn eri puolet ja aspektit realistisemmin.
Tuloksista kävi ilmi, että kaupan alan vuokratyöntekijä on profiililtaan nuori alle 26-vuotias nainen, joka haluaa tehdä opintojen ohella noin 1-2 työvuoroa viikossa. Noin puolella vastaajista ei ollut aiempaa kaupan alan kokemusta, ja heidän mielestään Opteamin koulutus ei antanut tarpeeksi eväitä työssä suoriutumiseen. Työ ei vastannut odotuksia noin kolmanneksella vastaajista.
Johtopäätöksiä Opteamin rekrytointiprosessista olivat rekrytoitavan työntekijän profiilin korostuminen sekä puhelinhaastattelun merkityksen painoarvo. Työnhakijoiden käytettävyyden ja työvuorotoiveiden tarkempi selvittäminen nousivat keskeisiksi kehityskohteiksi, jotta uudet työntekijät työllistyisivät paremmin yrityksen kautta.