Maallikkoelvytystaitojen kartoitus sekä koulutus Porin peruskoulujen opettajille
Mansikkamäki, Maaria (2012)
Mansikkamäki, Maaria
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204265217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204265217
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millaiset maallikkoelvytystaidot Porin peruskoulujen opettajilla on. Kun taidot oli saatu selville, järjestettiin maallikkoelvytyskoulutus halukkaille opettajille jotka olivat osallistuneet kyselytutkimukseen. Tavoitteena oli parantaa opettajien elvytystaitoja koulutuksen myötä ja selvittää mahdollisten jatkokoulutusten tarpeellisuutta.
Opinnäytetyön menetelmä oli toiminnallinen, jonka lisäksi elvytystaitoja selvitettäessä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Syksyllä 2011 järjestettiin kyselytutkimus Porin Lyseon koululle sekä Cygnaeuksen koululle, jossa arvioivat omia elvytystaitojaan. Kyselyyn osallistui 31 opettajaa. Vuoden 2012 helmikuussa Porin Lyseon koulun opettajat saivat osallistua vapaaehtoiseen maallikkoelvytyskoulutukseen. Koulutus järjestettiin Porin Lyseon koululla ja siihen osallistui 15 opettajaa.
Opinnäytetyön myötä saatiin selville millaisina peruskoulujen opettajat pitivät omia elvytystaitojaan. Vastaavanlaista tutkimusta ei ole aiemmin tehty, joten aihevalinta oli onnistunut. Kyselyn myötä kävi ilmi, että suurin osa opettajista piti taitojaan vajavaisina ja olivat myönteisiä ajatukselle, että koulutuksia järjestettäisiin useamminkin.
Opinnäytetyön menetelmä oli toiminnallinen, jonka lisäksi elvytystaitoja selvitettäessä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Syksyllä 2011 järjestettiin kyselytutkimus Porin Lyseon koululle sekä Cygnaeuksen koululle, jossa arvioivat omia elvytystaitojaan. Kyselyyn osallistui 31 opettajaa. Vuoden 2012 helmikuussa Porin Lyseon koulun opettajat saivat osallistua vapaaehtoiseen maallikkoelvytyskoulutukseen. Koulutus järjestettiin Porin Lyseon koululla ja siihen osallistui 15 opettajaa.
Opinnäytetyön myötä saatiin selville millaisina peruskoulujen opettajat pitivät omia elvytystaitojaan. Vastaavanlaista tutkimusta ei ole aiemmin tehty, joten aihevalinta oli onnistunut. Kyselyn myötä kävi ilmi, että suurin osa opettajista piti taitojaan vajavaisina ja olivat myönteisiä ajatukselle, että koulutuksia järjestettäisiin useamminkin.