Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

L5-tilannejohtamisen kehittäminen ensihoitopalvelussa simulaatiokoulutuksen avulla

Kiiskilä, Satu (2020)

Avaa tiedosto
Satu Kiiskilä (748.1Kt)
Lataukset: 


Kiiskilä, Satu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102192474
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli työelämälähtöinen kehittämisprosessi, jonka tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä perus- ja hoitotason ensihoitajilla on tilannejohtamistoiminnasta. Tarkoituksena oli saatujen tutkimustulosten pohjalta kehittää simulaatiokoulutus ensihoitajien osaamisen kehittämiseksi. Tavoitteena oli, että tilannejohtamisosaaminen olisi alueellamme mahdollisimman tasalaatuista ja yhteneväistä, jotta jokaisella ensihoitajalla olisi riittävät valmiudet toimia tilannejohtajana koulutustaustasta riippumatta. Toimintatapojen yhdenmukaisuus tukee moniammatillista toimintaa yhteistyöviranomaisten kanssa, sekä takaa paremmat lähtökohdat vuorovaikutukselle ja yhteistyölle. Yhteneväiset toimintatavat tuottavat suurimman hyödyn potilaille tehden toiminnasta ja hoidosta entistäkin laadukkaampaa ja turvallista.

Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivista lähestymistapaa noudattaen. Aineiston keruu toteutettiin strukturoidulla kyselylomakkeella Webropol®-ohjelmaa hyödyntäen. Tutkimus toteutettiin kokonaisotantana (N=87). Kohderyhmä koostui ensihoitokeskuksen vakituisista sekä pitkäaikaista sijaisuutta tekevistä perustason (n= 24) ja hoitotason (n=63) ensihoitajista. Vastausprosentiksi muodostui 52,9%.

Tulosten perusteella voidaan todeta, ettei ensihoitajille ole järjestetty riittävästi tilannejohtamisen koulutusta. Tilannejohtajan toimenkuva ja vastuualueet koettiin kuitenkin olevan selkeitä. Ensihoitajat kokivat monipotilastilanteiden johtamisen olevan stressaavaa ja eri viranomaisjohtajien koettiin aiheuttavan suorituspaineita. Kommunikaatio koettiin olevan tärkeää, vaikka kolmasosa vastaajista antaisi tilaa olettamuksille ja sanattomalle viestinnälle silloin kun toimitaan ennalta tutussa tiimissä.

Tulosten pohjalta kehitetiin L5-tilannejohtamisen simulaatiokoulutus, jonka sisältö suunniteltiin yhteistyössä asiantuntijaryhmän kanssa. L5-tilannejohtamisen simulaatiokoulutus testattiin pilottiryhmällä maaliskuussa 2019. Palautteista esiin nousi kommunikaation, viestiliikenteen, viranomaisyhteistyön ja tiimityön tärkeys, jonka tärkeyttä myös asiantuntijaryhmän jäsenet korostivat. Simulaatiokoulutuksen käyttöönotto aloitettiin tammikuussa 2020.Opinnäytetyön perusteella saatua tutkimustietoa voidaan hyödyntää vastaavissa organisaatioissa ensihoitajien tilannejohtamiseen liittyvissä koulutuksissa ja koulutuksien suunnittelussa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste