Bisnesteknologiamallin soveltamisohje tietohallinnolle
Salenius, Petteri (2021)
Salenius, Petteri
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102112258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102112258
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdytään bisnesteknologiamalliin (lyhemmin BT-malli) ja toteutetaan tästä toimeksiantajalle soveltamisohje, johon on ke-rätty tekijän mielestä mallin tärkeimmät osa-alueet toimeksiantajan kan-nalta. Soveltamisohjeen on tarkoitus tarjota organisaatiolle parempi ymmärrys ja työkalut, joilla kehittää organisaation tietohallintoa ja tarjo-ta kehittämisen avuksi mittarit, joilla voidaan seurata tavoitteiden kehit-tymistä. Toimeksiannossa painotettiin myös tarkastelua, kuinka tietohal-linnon tuottamia palveluita voitaisiin tuoda paremmin esille.
BT-malli on suoraviivainen johtamisen viitekehys, joka muodostuu kol-mesta toisiaan täydentävästä mallista, joiden avulla johtaa organisaatiota digitaalisessa yhteiskunnassa. BT-malli jakautuu kolmeen malliin. Toimin-tamallissa määritellään johtamisalueet ja liiketoiminnan arvojen luonti informaatioteknologian johtamisen kautta. Toimintamalli koostuu kol-mesta johtamisalueesta: palvelut, kehittäminen ja kysyntä. Kyvykkyysmal-li rakentuu johtamisalueista ja niihin liittyvistä kyvykkyyksistä. Kyvykkyys-malli esittelee viisi johtamisaluetta: strategia ja hallinto, kysyntä, hankin-nat ja optimointi, kehittäminen ja palvelut. Roolit ja vastuut mallissa määritellään roolit ja niiden väliset yhteydet, sekä vastuut. BT-malli jakaa roolituksen asiantuntija-, päällikkö- ja johtajatasoon.
Ensiksi käsiteltävässä teoriaosuudessa käydään läpi strategiaa yleisellä tasolla ja perehdytään johtamisen eri viitekehyksiin. Toisessa osiossa käy-dään läpi bisnesteknologiamallin eri osa-alueet, huomioiden toimeksian-tajan toiveet ja vaatimukset.
BT-malli on suoraviivainen johtamisen viitekehys, joka muodostuu kol-mesta toisiaan täydentävästä mallista, joiden avulla johtaa organisaatiota digitaalisessa yhteiskunnassa. BT-malli jakautuu kolmeen malliin. Toimin-tamallissa määritellään johtamisalueet ja liiketoiminnan arvojen luonti informaatioteknologian johtamisen kautta. Toimintamalli koostuu kol-mesta johtamisalueesta: palvelut, kehittäminen ja kysyntä. Kyvykkyysmal-li rakentuu johtamisalueista ja niihin liittyvistä kyvykkyyksistä. Kyvykkyys-malli esittelee viisi johtamisaluetta: strategia ja hallinto, kysyntä, hankin-nat ja optimointi, kehittäminen ja palvelut. Roolit ja vastuut mallissa määritellään roolit ja niiden väliset yhteydet, sekä vastuut. BT-malli jakaa roolituksen asiantuntija-, päällikkö- ja johtajatasoon.
Ensiksi käsiteltävässä teoriaosuudessa käydään läpi strategiaa yleisellä tasolla ja perehdytään johtamisen eri viitekehyksiin. Toisessa osiossa käy-dään läpi bisnesteknologiamallin eri osa-alueet, huomioiden toimeksian-tajan toiveet ja vaatimukset.