Utveckling av närmatsmarknaden i västra Nyland : Fallstudie: närmatsmarknad Smaka på Västnyland
Toivanen, Nina (2012)
Toivanen, Nina
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204285458
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204285458
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Länsi-Uudenmaan Maistiaiset-lähiruokamarkkinoita (Slow Food Festival) kuluttajan ja tuottajan näkökulmasta. Markkinat järjestettiin 1.–2.10.2011 Fiskarsin ruukissa. Työn tavoitteena on selvittää, kuinka tuottajat ovat kokeneet markkinat ja mitä hyötyä heillä on ollut osallistumisesta siihen. Lisäksi on tutkittu kävijöiden kiinnostusta ostaa lähiruokaa ja miten he ovat kokeneet lähiruokamarkkinat. Tavoitteiden saavuttamiksi on tehty kaksi tutkimusta: suullinen kuluttajatutkimus markkinoilla sekä kirjallinen tuottajatutkimus markkinoiden jälkeen.
Kuluttajatutkimukseen osallistui 103 henkilöä, jotka haastateltiin markkinoiden aikana. Kysymykset käsittelivät lähiruokamarkkinoita ja kiinnostusta lähiruokaan sekä sen ostamiseen. Tuottajakysymykset lähetettiin postitse marraskuun lopussa 66 tuottajalle ja näytteilleasettajalle, joista 45 sai myös sähköpostin tutkimuksesta. Tuottajilla oli mahdollisuus osallistua tutkimukseen verkossa tai lähettämällä kyselylomake postissa. Vastausprosentti tuottajatutkimuksessa oli noin 27 %.
Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että tuottajat suhtautuvat myönteisesti markkinoihin ja ovat kaiken kaikkiaan tyytyväisiä. Tuottajan kokema hyöty ilmenee uusien asiakassuhteiden synnystä. Lisäksi tuottajat ovat saaneet uutta tietoa asiakkaista ja kysynnästä, ja joissain tapauksissa yhteystyö tuottajien välillä on lisääntynyt. Markkinat koetaan myönteisenä kävijöiden kesken, tosin viitoituksessa on koettu puitteita ja markkina-alueen koetaan olevan hajanainen. Kävijät ovat kiinnostuneita ostamaan lähiruokaa. Lähiruokaa ostetaan mieluiten tavallisesta kaupasta, minkä jälkeen suositaan ostamista suoraan tuottajalta.
Kuluttajatutkimukseen osallistui 103 henkilöä, jotka haastateltiin markkinoiden aikana. Kysymykset käsittelivät lähiruokamarkkinoita ja kiinnostusta lähiruokaan sekä sen ostamiseen. Tuottajakysymykset lähetettiin postitse marraskuun lopussa 66 tuottajalle ja näytteilleasettajalle, joista 45 sai myös sähköpostin tutkimuksesta. Tuottajilla oli mahdollisuus osallistua tutkimukseen verkossa tai lähettämällä kyselylomake postissa. Vastausprosentti tuottajatutkimuksessa oli noin 27 %.
Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että tuottajat suhtautuvat myönteisesti markkinoihin ja ovat kaiken kaikkiaan tyytyväisiä. Tuottajan kokema hyöty ilmenee uusien asiakassuhteiden synnystä. Lisäksi tuottajat ovat saaneet uutta tietoa asiakkaista ja kysynnästä, ja joissain tapauksissa yhteystyö tuottajien välillä on lisääntynyt. Markkinat koetaan myönteisenä kävijöiden kesken, tosin viitoituksessa on koettu puitteita ja markkina-alueen koetaan olevan hajanainen. Kävijät ovat kiinnostuneita ostamaan lähiruokaa. Lähiruokaa ostetaan mieluiten tavallisesta kaupasta, minkä jälkeen suositaan ostamista suoraan tuottajalta.