Liiketoimintasuunnitelma kenkäkaupalle : Payless Shoesource franchising-ketjun tuominen Suomen markkinoille
Nytorp, Maija-Liisa (2012)
Nytorp, Maija-Liisa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204224816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204224816
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö sai innoituksensa matkoilta Euroopassa ja Yhdysvalloissa, sekä halusta perustaa oma yritys. Euroopan eri maista löytyi paljon erittäin edullisia, suomalaiseen makuun ehkä liian sotkuisia niin kutsuttuja laatikkokenkäkauppoja, mutta aivan erityisesti kiinnostusta herätti Yhdysvaltalainen kenkäkauppaketju, Payless Shoesource. Tämän opinnäytetyön tavoitteena olikin selvittää, olisiko kannattavaa ja mahdollista tuoda tämä ketju Suomeen ja ryhtyä ketjun franchising-yrittäjäksi.
Työn alussa esiteltiin hieman tarkemmin Payless Shoesource-ketjua, sen historiaa ja erityisesti sen toiminta-ajatusta. Seuraavaksi opinnäytetyössä käsiteltiin teoriaa, esittelemällä ensin franchising-toimintamallia ja sen jälkeen liiketoimintasuunnitelman laatimista. Tähän teoriapohjaan tukeutuen luotiin lopuksi alustava liiketoimintasuunnitelma omaa yritystä varten. Liiketoimintasuunnitelma lähti liikkeelle Payless Shoesource-ketjun liikeidealla, mutta koska useista yhteydenottoyrityksistä huolimatta suhteiden luonti ketjuun ei onnistunut, rakentui liiketoimintasuunnitelma olettamukselle, että ketjulla ei ollut juuri nyt kiinnostusta laajentua Suomeen. Tämän vuoksi liiketoimintasuunnitelma luotiin perinteisen yksityisyrittäjän näkökulmasta. Liiketoimintasuunnitelmassa käytettiin työkaluina muun muassa SWOT-analyysiä ja becnhmarkattiin Payless-ketjua Suomessa vuonna 2011 ensimmäisen myymälän avanneeseen Skopunkten-ketjuun.
Lopuksi pohdittiin teorian ja laaditun liiketoimintasuunnitelman pohjalta mahdollisuuksia onnistua oman yrityksen perustamisessa. Koska liikeideana olisi myydä nimenomaan mahdollisimman edullisia kenkiä, olisi ison, kansainvälisen ketjun tuki erittäin tärkeää. Yksityisyrittäjänä olisi hyvin vaikeaa pitää kustannuksia niin alhaisina, että pystyttäisiin kilpailemaan hinnoissa esimerkiksi becnhmarkatun Skopunktenin kanssa. Lisäksi kokemattomalle yrittäjälle olisi menestyneen ketjun tuki suuri voimavara, varsinkin nykyisessä epävarmassa taloustilanteessa. Tämän vuoksi tässä opinnäytetyössä päädytään siihen johtopäätökseen, että on syytä yrittää edelleen ottaa yhteyttä Payless-ketjuun ja lähteä liikkeelle franchising-yrittäjänä. Mikäli tämä ei onnistu, on syytä harkita hyvin tarkkaan, kannattaako yritystä perustaa lainkaan.
Työn alussa esiteltiin hieman tarkemmin Payless Shoesource-ketjua, sen historiaa ja erityisesti sen toiminta-ajatusta. Seuraavaksi opinnäytetyössä käsiteltiin teoriaa, esittelemällä ensin franchising-toimintamallia ja sen jälkeen liiketoimintasuunnitelman laatimista. Tähän teoriapohjaan tukeutuen luotiin lopuksi alustava liiketoimintasuunnitelma omaa yritystä varten. Liiketoimintasuunnitelma lähti liikkeelle Payless Shoesource-ketjun liikeidealla, mutta koska useista yhteydenottoyrityksistä huolimatta suhteiden luonti ketjuun ei onnistunut, rakentui liiketoimintasuunnitelma olettamukselle, että ketjulla ei ollut juuri nyt kiinnostusta laajentua Suomeen. Tämän vuoksi liiketoimintasuunnitelma luotiin perinteisen yksityisyrittäjän näkökulmasta. Liiketoimintasuunnitelmassa käytettiin työkaluina muun muassa SWOT-analyysiä ja becnhmarkattiin Payless-ketjua Suomessa vuonna 2011 ensimmäisen myymälän avanneeseen Skopunkten-ketjuun.
Lopuksi pohdittiin teorian ja laaditun liiketoimintasuunnitelman pohjalta mahdollisuuksia onnistua oman yrityksen perustamisessa. Koska liikeideana olisi myydä nimenomaan mahdollisimman edullisia kenkiä, olisi ison, kansainvälisen ketjun tuki erittäin tärkeää. Yksityisyrittäjänä olisi hyvin vaikeaa pitää kustannuksia niin alhaisina, että pystyttäisiin kilpailemaan hinnoissa esimerkiksi becnhmarkatun Skopunktenin kanssa. Lisäksi kokemattomalle yrittäjälle olisi menestyneen ketjun tuki suuri voimavara, varsinkin nykyisessä epävarmassa taloustilanteessa. Tämän vuoksi tässä opinnäytetyössä päädytään siihen johtopäätökseen, että on syytä yrittää edelleen ottaa yhteyttä Payless-ketjuun ja lähteä liikkeelle franchising-yrittäjänä. Mikäli tämä ei onnistu, on syytä harkita hyvin tarkkaan, kannattaako yritystä perustaa lainkaan.