Miten tukea hoitohenkilökuntaa jatkuvassa kotihoidon muutoksessa?
Turtiainen, Emilia (2012)
Lataukset:
Turtiainen, Emilia
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046234
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata ja kartoittaa, kuinka muutoksessa olevan työyhteisön työhyvinvoinita voidaan tukea muutoksen aikana. Tavoitteena oli tuottaa tietoa kyselyn avulla työntekijöiden toiveista ja ajatuksista yhteisten voimavarojen ja työhyvinvoinnin kehittämiseksi, sekä siitä, onko palveluseteli tuonut työntekijöiden mielestä muutosta työyhteisön.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyn avulla suoraan hoitohenkilökunnalta. Aineisto analysoitiin käyttämällä sisällön analyysimenetelmää induktiivisen lähestymistavan avulla.
Opinnäytetyön teoriassa käsitellään työkaluja, jotka auttavat kyselyvastauksista esille nousseiden toivottujen voimavarojen eheyttämisessä ja ylläpitämisessä. Hoitohenkilökunta koki työryhmänsä vahvana, kun ilmapiiri on hyvä ja tiimityöskentely sekä moniammatillinen yhteistyö sujuvat. Näissä asioissa toivottiin myös kehittämistä ja ylläpitoa. Tiimityöskentelyn ylläpitämiseksi haluttiin säännöllisempiä ja informatiivisempia tiimipalavereita. Suurin osa ei kokenut palvelusetelin vaikuttaneen työnkuvaan kovin paljon. Havaittu muutos oli tapahtunut kauppapalvelun siirtymisenä palveluseteliyrittäjille. Aineistosta selvisi, että asiakasmäärät olisivat nou-sussa ja että asiakkaat muuttuisivat jatkossa raskaampihoitoisiksi. Akuutit, sairaanhoidolliset palvelut olivat karsiutuneet lähes kokonaan kotihoidon työnkuvasta pois. Tämän vuoksi osan mielestä työstä oli tullut kroonisempaa ja jopa tylsempää.
Opinnäytetyöllä saatiin tietoa siitä, millaista tukea hoitohenkilökunta kai-paa työyhteisöltä jatkuvassa muutoksessa ja minkälaisten asioiden henkilökunta kokee vaikuttavan heidän työhyvinvointiinsa. Tuloksia voidaan jatkossa käyttää työryhmien työhyvinvoinnin kehittämiseen. Opinnäytetyö on mukana kansainvälisessä Reco-hankkeessa, joka toteutetaan 1.1.2011–31.12.2012 välisenä aikana. Hankkeen tavoitteena on löytää hyviä käytäntömalleja ikäihmisten palveluiden kehittämiseksi.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyn avulla suoraan hoitohenkilökunnalta. Aineisto analysoitiin käyttämällä sisällön analyysimenetelmää induktiivisen lähestymistavan avulla.
Opinnäytetyön teoriassa käsitellään työkaluja, jotka auttavat kyselyvastauksista esille nousseiden toivottujen voimavarojen eheyttämisessä ja ylläpitämisessä. Hoitohenkilökunta koki työryhmänsä vahvana, kun ilmapiiri on hyvä ja tiimityöskentely sekä moniammatillinen yhteistyö sujuvat. Näissä asioissa toivottiin myös kehittämistä ja ylläpitoa. Tiimityöskentelyn ylläpitämiseksi haluttiin säännöllisempiä ja informatiivisempia tiimipalavereita. Suurin osa ei kokenut palvelusetelin vaikuttaneen työnkuvaan kovin paljon. Havaittu muutos oli tapahtunut kauppapalvelun siirtymisenä palveluseteliyrittäjille. Aineistosta selvisi, että asiakasmäärät olisivat nou-sussa ja että asiakkaat muuttuisivat jatkossa raskaampihoitoisiksi. Akuutit, sairaanhoidolliset palvelut olivat karsiutuneet lähes kokonaan kotihoidon työnkuvasta pois. Tämän vuoksi osan mielestä työstä oli tullut kroonisempaa ja jopa tylsempää.
Opinnäytetyöllä saatiin tietoa siitä, millaista tukea hoitohenkilökunta kai-paa työyhteisöltä jatkuvassa muutoksessa ja minkälaisten asioiden henkilökunta kokee vaikuttavan heidän työhyvinvointiinsa. Tuloksia voidaan jatkossa käyttää työryhmien työhyvinvoinnin kehittämiseen. Opinnäytetyö on mukana kansainvälisessä Reco-hankkeessa, joka toteutetaan 1.1.2011–31.12.2012 välisenä aikana. Hankkeen tavoitteena on löytää hyviä käytäntömalleja ikäihmisten palveluiden kehittämiseksi.