Jopolla uusille urille : Nuorten kokemuksia joustavasta perusopetuksesta
Päätalo, Salla (2012)
Päätalo, Salla
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036127
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsittelee Siikajoen kunnan joustavan perusopetuksen vaikutuksista ryhmän oppilaille. Tutkimus suoritettiin yksilö- ja ryhmähaastatteluina. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää joustavan perusopetuksen vaikutuksia ryhmän oppilaiden elämään koulumenestyksen, tulevaisuuden suunnitelmien ja sosiaalisen elämän valossa.
Joustava perusopetus aloitti toimintansa vuonna 2006 Opetushallituksen rahoituksella, mutta sen jälkeen se on otettu osaksi perusopetussuunnitelmaa. Joustavan perusopetuksen tavoitteena on taata oppilaille peruskoulun päättötodistus ja mahdollisuus toisen asteen opintoihin.
Tutkimustulosten mukaan oppilaat kokivat joustavan perusopetuksen vaikutukset myönteisiksi. Joustava perusopetus oli vaikuttanut positiivisesti koulumenestykseen, tulevaisuuden suunnitelmiin sekä sosiaaliseen elämään.
Joustava perusopetus aloitti toimintansa vuonna 2006 Opetushallituksen rahoituksella, mutta sen jälkeen se on otettu osaksi perusopetussuunnitelmaa. Joustavan perusopetuksen tavoitteena on taata oppilaille peruskoulun päättötodistus ja mahdollisuus toisen asteen opintoihin.
Tutkimustulosten mukaan oppilaat kokivat joustavan perusopetuksen vaikutukset myönteisiksi. Joustava perusopetus oli vaikuttanut positiivisesti koulumenestykseen, tulevaisuuden suunnitelmiin sekä sosiaaliseen elämään.