Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Metsänomistajien tyytyväisyys Metsänhoitoyhdistys Karhun korjuupalveluun

Lahdensivu, Teemu (2012)

Avaa tiedosto
Lahdensivu_Teemu.pdf (733.1Kt)
Lataukset: 


Lahdensivu, Teemu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046368
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia metsänomistajien mielipiteitä Metsänhoitoyhdistys Karhun korjuupalvelusta. Tutkimuksella selvitettiin, kuinka tyytyväisiä metsänomistajat ovat korjuupalveluun ja kuinka palvelun toiminta on vastannut heidän odotuksiaan. Työ toteutettiin kyselytutkimuksena. Kyselylomake postitettiin 200 metsänomistajalle, jotka olivat käyttäneet metsänhoitoyhdistyksen korjuupalvelua vuosina 2009—2011.

Tutkimukseen vastasi 94 metsänomistajaa, eli vastausprosentti oli 47. Tulosten analysointiin päätyi 86 lomaketta. Vastanneista 80 % oli miehiä ja iältään suurin osa oli 51—70-vuotiaita. Ammattiasemaltaan suurin osa eli 43 % oli eläkeläisiä. 41 % vastanneista asui yli 60 kilometrin päässä metsätilastaan. Suurin osa (53 %) käytti korjuupalvelua ensimmäistä kertaa.

Korjuupalvelun käyttämistä puukaupanteossa perusteltiin eniten sen helppoudella. Erityisesti iäkkäät ja kaukana tilastaan asuvat metsänomistajat olivat sitä mieltä, että korjuupalvelun käyttö oli hyvä keino hankintakaupan tekemiseen. Myös myrskytuhojen korjuu oli yleinen syy palvelun käyttöön, sillä myrskypuiden myyminen pystykaupalla on hankalaa.

Palveluun oltiin pääosin tyytyväisiä, ja yhdistyksen toiminta sekä hakkuun työnjälki vastasivat suurimmaksi osaksi metsänomistajien odotuksia. Korjuupalvelu toimi 86 %:n mielestä kokonaisuudessaan hyvin tai melko hyvin. Eniten parannettavaa oli korjuupalvelun käyttöön liittyvien seikkojen, kuten kustannusrakenteen ja maksuaikataulun selvittämisessä etukäteen. 18 % vastanneista oli sitä mieltä, että seikat selvitettiin melko huonosti tai erittäin huonosti. Hakkuun yhteydessä parannettavaa oli metsätien kunnossa, sillä vastanneista 17 %:n mielestä metsätien kunto oli työn jälkeen joko huono tai melko huono. Huolestuttavin tulos oli se, että ensimmäistä kertaa korjuupalvelua käyttäneistä peräti 20 %:n mielestä korjuupalvelu toimi kokonaisuudessaan erittäin huonosti.

Tulosten perusteella voidaan päätellä, että korjuupalvelua käytettäessä metsänomistajien neuvontaa tulisi lisätä. Korjuupalvelun käyttöön sekä puunkorjuuseen liittyvät seikat olisi syytä selvittää metsänomistajille nykyistä tarkemmin ennen hakkuun aloittamista. Neuvonnan tärkeys korostuu erityisesti uusien asiakkaiden kohdalla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste