Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Turvallisuudentunteen luominen opetuksessa

Moisio, Hanna; Enwald, Marika; Henriksson, Mari-Anne; Kerkkänen, Kimmo; Kuohukoski, Minna; Kärkkäinen, Heini (2012)

Avaa tiedosto
Enwald_Henrikson_Karkkainen_Kerkkanen_Kuohukoski_Moisio.pdf (624.7Kt)
Lataukset: 


Moisio, Hanna
Enwald, Marika
Henriksson, Mari-Anne
Kerkkänen, Kimmo
Kuohukoski, Minna
Kärkkäinen, Heini
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205015642
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa ”Turvallisuuden tunteen rakentuminen opetuksessa” tarkasteltiin turvallisuuden tunteen rakentumista opetuksessa erilaisten oppimisympäristöön liittyvien tekijöiden kautta. Kehittämishankeen lähtökohtana oli pohtia sitä, mistä turvallisuus syntyy opetustilanteessa. Miten turvallisuuden kokemusta voi lisätä oppilaiden keskuudessa? Ja miten myös opettaja voi suojautua uhkaavien tilanteiden varalta?

Hankkeen keskeinen tehtävä oli esittää kokonaiskuva siitä, mistä oppilaan turvallisuuden kokemus syntyy ja miten sitä voi edistää opetustilanteessa. Tätä kokonaiskuvaa muodostettiin käyttäen apuna sekä empiirisiä tutkimuksia että teoriaa kehittäviä kirjoituksia, jotka koskevat turvallisuuden tunteen kehittämistä koulussa. Aikaisemman empiirisen ja teoreettisen tutkimuksen lisäksi turvallisuutta pohdittiin myös kehittämishankkeen kirjoittajien henkilökohtaisten opetuskokemusten kautta. Pääpaino oli opettajan vaikutusmahdollisuuksissa luoda turvallinen oppimisilmapiiri opetustilanteessa.

Oppilaan tai oppilaiden kokemaa psyykkistä tarkasteltiin Anne Konun (2002) koulun hyvinvointimallia apuna käyttäen. Tällöin turvallisuus ymmärretään: 1) koulun sisäisistä tekijöistä, 2) kotioloihin ja kasvatukseen liittyvistä tekijöistä sekä 3) ympäröivään yhteisöön liittyvistä tekijöistä käsin. Tässä kehittämishankkeessa keskityttiin tarkastelemaan koulun sisäisiä tekijöitä, jotka luovat pohjan oppilaan kokemalle turvallisuuden tunteelle. Tällöin keskeisessä asemassa on opettajan rooli turvallisen ilmapiirin luomisessa. Opettaja voi luoda turvallista oppimisympäristöä muun muassa viestinnän avulla ja huomioimalla ryhmädynamiikan keskeisiä lainalaisuuksia. Opetuksen ja koulun sisäisten tekijöiden rinnalla oppilaan kokemaan turvallisuuden tunteeseen vaikuttaa myös oppilaan itse kokema turvallisuuden tunne, kotiolojen ja kasvatuksen vaikutus, ympäröivään yhteisöön, ympäristöön ja kulttuuriin liittyvät tekijät.

Kaiken kaikkiaan kehittämishankkeen tavoite oli koota tietoa siitä, mistä oppilaan kokema turvallinen oppimisympäristö ja –ilmapiiri rakentuvat. Keskeinen tehtävä oli lisätä ymmärrystä opetustilanteen ja oppimisilmapiirin sekä laajemmin oppimisympäristön turvallisuutta luovien tekijöiden merkityksestä opiskelussa. Lopuksi tarkasteltiin psyykkistä turvallisuudentunnetta ja suhdetta pelkoon esiintyvän taiteilijan näkökulmasta sekä etsittiin eväitä henkiseen prosessiin taiteen opiskelijoille. Tavoitteena oli tarjota opettajille tietoa, keinoja ja välineitä, joiden avulla he voivat ymmärtää mistä turvallisuuden kokemus opetustilanteessa muodostuu. Näin opettajat voivat omalla toiminnallaan lisätä turvallisuuden tunnetta luokassa ja toisaalta ehkäistä turvattomuutta luovia tekijöitä.

Kehittämishankkeessa tuli esille, että oppilaan kokema turvallisuuden tunne ei kuitenkaan ole yksin opettajan vastuulla, vaan oppilaan turvallisuuden kokemus rakentuu hyvin laajassa oppimisympäristön verkostossa, johon kuuluvat kotiolot, koulunterveydenhuoltoverkosto (terveydenhoitajat, lääkärit, oppilashuoltoryhmät, kuraattorit ja psykologit), koulun ympärillä oleva yhteisö ympäristö ja kulttuuri.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste