Uusien henkilöautojen myynti Suomessa 2000-luvulla : Automerkkien markkinaosuuksien kehitys
Raatikainen, Valle (2012)
Raatikainen, Valle
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205066506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205066506
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli selvittää uusien henkilöautojen myynnin kehitystä ja auton valintaan vaikut-tavia tekijöitä Suomessa 2000-luvulla. Tutkimuksessa käsiteltiin tarkemmin neljän eri automerkin mark-kinaosuuksien kehitystä ja niihin vaikuttaneita tekijöitä.
Tutkimus perustui autoilijoiden mielipiteitä mittaaviin tutkimuksiin, autojen ensirekisteröintiä kuvaaviin tilastoihin ja autoalan asiantuntijoiden näkemyksiin. Tärkeimpinä lähteinä olivat Liikenteen turvallisuus-virasto Trafin ja Autoalan tiedotuskeskuksen tilastot.
Suurimmat vaikutukset uusien autojen myyntiin ovat olleet talouden muutoksilla ja autoverouudistuksilla. Auton valintaan vaikuttavia tekijöitä on vaikea laittaa tärkeysjärjestykseen, mutta auton valinnassa käytännöllisyyden ja monikäyttöisyyden vaikutus on kasvanut 2000-luvulla. Automerkkien välinen kil-pailu on kiristynyt autoilijoiden vaatimustason noustessa ja automerkkien välisten tyytyväisyys erojen pienentyessä.
Tutkimus perustui autoilijoiden mielipiteitä mittaaviin tutkimuksiin, autojen ensirekisteröintiä kuvaaviin tilastoihin ja autoalan asiantuntijoiden näkemyksiin. Tärkeimpinä lähteinä olivat Liikenteen turvallisuus-virasto Trafin ja Autoalan tiedotuskeskuksen tilastot.
Suurimmat vaikutukset uusien autojen myyntiin ovat olleet talouden muutoksilla ja autoverouudistuksilla. Auton valintaan vaikuttavia tekijöitä on vaikea laittaa tärkeysjärjestykseen, mutta auton valinnassa käytännöllisyyden ja monikäyttöisyyden vaikutus on kasvanut 2000-luvulla. Automerkkien välinen kil-pailu on kiristynyt autoilijoiden vaatimustason noustessa ja automerkkien välisten tyytyväisyys erojen pienentyessä.