Puhdistuspalvelualan markkinointi nuorille
Ahlqvist, Heli (2012)
Ahlqvist, Heli
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046314
Tiivistelmä
Opinnäytetyön ensisijaisena tehtävänä oli markkinoida Etelä- Kymenlaakson ammattiopistolla syksyllä 2012 alkavaa kotityö- ja puhdistuspalvelujen perustutkintoa, josta valmistuu kodinhuol-tajia. Sen lisäksi tarkoituksena oli nostaa positiivisella tavalla puhdistuspalvelualaa esille, tuoda informaatiota alasta ja sen mahdollisuuksista nuorille. Alalla on jatkuva työvoimapula ja työnte-kijöiden keski-ikä on korkea. Sen vuoksi on tärkeää saada nuoria hakeutumaan alalle.
Useat tutkimukset osoittavat puhdistuspalvelualan vetovoimaisuustekijöiden olevan heikkoja, ja alaa kohtaan on negatiivisia ennakkokäsityksiä. Aiheesta tehtyjä tutkimuksia peilaten selvitettiin keinoja, joilla alan houkuttelevuutta voitaisiin lisätä ja saada oikaistua negatiivisia käsityksiä alasta.
Työssä käytettiin kvalitatiivisia sekä kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä ja markkinointikeinoina mm. massamarkkinointia, viraalimarkkinointia, sissimarkkinointia. Työn aikana tuotettiin nuorten itse suunnittelema mainos, jonka tarkoituksena oli tuoda tietoa kodinhuoltajan koulutus-ohjelmasta. Mainoksia painettiin 500 kpl ja niitä jaettiin koulutusmarkkinoilla sekä peruskouluille suoraan.
Tutkimuksissa kävi ilmi, että negatiiviset käsitykset johtuvat suureksi osaksi siitä, että puhdis-tuspalvelualaa ei tunneta riittävästi. Tämän vuoksi markkinointityötä tulisi jatkaa systemaattisesti ja sitä tulisi suunnata enemmän opinto-ohjaajille, jotka ovat tärkeimpiä tiedottajia peruskou-luikäisille nuorille.
Useat tutkimukset osoittavat puhdistuspalvelualan vetovoimaisuustekijöiden olevan heikkoja, ja alaa kohtaan on negatiivisia ennakkokäsityksiä. Aiheesta tehtyjä tutkimuksia peilaten selvitettiin keinoja, joilla alan houkuttelevuutta voitaisiin lisätä ja saada oikaistua negatiivisia käsityksiä alasta.
Työssä käytettiin kvalitatiivisia sekä kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä ja markkinointikeinoina mm. massamarkkinointia, viraalimarkkinointia, sissimarkkinointia. Työn aikana tuotettiin nuorten itse suunnittelema mainos, jonka tarkoituksena oli tuoda tietoa kodinhuoltajan koulutus-ohjelmasta. Mainoksia painettiin 500 kpl ja niitä jaettiin koulutusmarkkinoilla sekä peruskouluille suoraan.
Tutkimuksissa kävi ilmi, että negatiiviset käsitykset johtuvat suureksi osaksi siitä, että puhdis-tuspalvelualaa ei tunneta riittävästi. Tämän vuoksi markkinointityötä tulisi jatkaa systemaattisesti ja sitä tulisi suunnata enemmän opinto-ohjaajille, jotka ovat tärkeimpiä tiedottajia peruskou-luikäisille nuorille.