Kummiluokkatoiminta sairaanhoitajaopiskelijoiden tukena
Niemi, Kari; Rajamäki, Sari; Tapola, Minna (2012)
Niemi, Kari
Rajamäki, Sari
Tapola, Minna
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076585
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kummiluokkatoiminnassa mukana olleiden sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia siitä, miten käytännön työelämä tukee opiskelijoiden sitoutumista opiskeluun. Kummiluokkatoiminta on osatehtävä Turun ammattikorkeakoulun ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin yhteisessä hoitotyön kehittämisprojekti Hoi-Pro:ssa. Hoi-Pro kuuluu osana Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin T-sairaalan toiminnan kehittämishankkeeseen (T-Pro hanke). Tavoitteena on löytää uusia mahdollisuuksia opiskelun tukemiseen kummiluokkatoiminnan kautta.
Tutkimukseen vastasi 49 Turun ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijaa, jotka olivat mukana kummiluokkatoiminnassa. Kummiluokat ovat nuorisoasteen sairaanhoitajaopiskelijoita ja he ovat aloittaneet opintonsa keväällä 2009. Ryhmiä on Salossa yksi ja Turussa kolme, sairaanhoitajaopiskelijoita ryhmissä on yhteensä 75.
Tämän opinnäytetyön tutkimustapa on laadullinen. Tiedonkeruu toteutettiin kyselylomakkeella, jossa oli pääsääntöisesti avoimia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Opinnäytetyön tulosten mukaan sairaanhoitajaopiskelijat toivoivat enemmän yhteistyötä kummisairaaloiden ja oppilaitoksen välillä. He toivoivat lisää tutustumiskäyntejä eri osastoille, sekä lisää käytännön harjoittelupaikkoja kummisairaaloihin. Sairaanhoitajaopiskelijat haluaisivat kehittää kummiluokkatoimintaa enemmän opiskelijan tarpeista lähtöisin olevaan suuntaan. Opiskelijoiden mukaan nykyinen kummiluokkatoiminta näkyy hyvin vähän tai ei ollenkaan päivittäisessä käytännön opiskelussa, mikä oli omiaan lisäämään tyytymättömyyttä. He eivät kokeneet olevansa mitenkään erityisasemassa tai saavansa hyötyä opiskeluunsa kummiluokkaan kuuluessaan.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kummiluokkatoiminnan kehittämisessä sekä erilaisten oppimismenetelmien suunnittelussa. Tulevaisuudessa kummiluokkatoiminnan kehittämisessä tulisi lisätä yhteistyötä opiskelijoiden ja organisaatioiden välillä, jotta kummiluokkatoiminta palvelisi tarkoituksenmukaisesti molempia.
Tutkimukseen vastasi 49 Turun ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijaa, jotka olivat mukana kummiluokkatoiminnassa. Kummiluokat ovat nuorisoasteen sairaanhoitajaopiskelijoita ja he ovat aloittaneet opintonsa keväällä 2009. Ryhmiä on Salossa yksi ja Turussa kolme, sairaanhoitajaopiskelijoita ryhmissä on yhteensä 75.
Tämän opinnäytetyön tutkimustapa on laadullinen. Tiedonkeruu toteutettiin kyselylomakkeella, jossa oli pääsääntöisesti avoimia kysymyksiä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Opinnäytetyön tulosten mukaan sairaanhoitajaopiskelijat toivoivat enemmän yhteistyötä kummisairaaloiden ja oppilaitoksen välillä. He toivoivat lisää tutustumiskäyntejä eri osastoille, sekä lisää käytännön harjoittelupaikkoja kummisairaaloihin. Sairaanhoitajaopiskelijat haluaisivat kehittää kummiluokkatoimintaa enemmän opiskelijan tarpeista lähtöisin olevaan suuntaan. Opiskelijoiden mukaan nykyinen kummiluokkatoiminta näkyy hyvin vähän tai ei ollenkaan päivittäisessä käytännön opiskelussa, mikä oli omiaan lisäämään tyytymättömyyttä. He eivät kokeneet olevansa mitenkään erityisasemassa tai saavansa hyötyä opiskeluunsa kummiluokkaan kuuluessaan.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kummiluokkatoiminnan kehittämisessä sekä erilaisten oppimismenetelmien suunnittelussa. Tulevaisuudessa kummiluokkatoiminnan kehittämisessä tulisi lisätä yhteistyötä opiskelijoiden ja organisaatioiden välillä, jotta kummiluokkatoiminta palvelisi tarkoituksenmukaisesti molempia.