Lasten Lemmikistä koko perheen Lemmikiksi : Mitä aikuiset ajattelevat Lemmikki-lehdestä ja millaista sisältöä he lehteen haluavat?
Simola, Marianne (2012)
Simola, Marianne
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076639
Tiivistelmä
Lemmikkieläinbuumi kasvaa: suomalaistalouksista jo 41 prosentilla on kissa tai koira, ja lemmikkiin kuluu rahaa yli 70 kertaa niin paljon kuin muutama vuosikymmen sitten. Niinpä Lemmikki-lehden toimitus haluaa laajentaa lehden kohderyhmää siten, että lasten lisäksi myös aikuiset kiinnostuisivat lehdestä.
Jotta Otavamedia Oy:n kustantamaa Lemmikkiä voidaan uudistaa onnistuneesti, lehden täysi-ikäisille maksajille teetettiin lukijatutkimus. Se toteutettiin määrällisenä tutkimuk-sena 7.–21.12.2011. Lehden 997 maksajalle lähetettiin sähköinen kyselylomake, ja 308 aikuista vastasi kyselyyn.
Tuloksista ilmeni, että Lemmikillä on lastenlehden imago: yli 90 prosenttia ajattelee, että Lemmikki on lastenlehti, mutta 77 prosentin mielestä lehdestä pitää kehittää koko perheen lehti. Aikuiset lukevat Lemmikkiä, koska he ovat kiinnostuneita eläimistä ja luonnosta ja koska lehti on helppolukuinen, mutta kuitenkin ammattimaisesti tehty ja asiapitoinen.
Vastaajista 74 prosentilla on lemmikkieläin, ja lehden potentiaalisin aikuislukija on nainen, jolla on lemmikki. Puolet vastaajista oli 35–54-vuotiaita. Heillä lemmikkejä on vastaajista eniten ja tuon ikäiset myös liikkuvat eniten luonnossa. Sitä vastoin vain puolet 18–34-vuotiaista tykkää liikkua luonnossa. Luontojuttujen lisääminen ei siis ehkä ole paras tapa houkutella lehdelle lisää nimenomaan nuoria lukijoita.
Lehteen tulisi vastaajien mukaan lisätä juttuja eläinten käyttäytymisestä, kouluttamisesta, terveydestä ja hoidosta sekä asiantuntijoiden neuvoja sekä juttuja Suomen luonnoneläimistä ja kotieläimistä. Aikuiset ilahtuisivat myös ajankohtaisista jutuista kuten uutisista. Lehdestä tulisi karsia julkkisjuttuja, kirja- ja elokuva-arvosteluita ja sarjakuvia.
Lemmikin ulkoasua pitäisi vastaajien mielestä muuttaa houkuttelevammaksi, asiallisemmaksi ja selkeämmäksi. Kansikuviin ja rotuesittelyihin tulisi valita monipuolisemmin eri eläinlajien edustajia. Ulkonäössä on hyvää erityisesti iloiset värit ja laadukkaat kuvat.
Jotta Otavamedia Oy:n kustantamaa Lemmikkiä voidaan uudistaa onnistuneesti, lehden täysi-ikäisille maksajille teetettiin lukijatutkimus. Se toteutettiin määrällisenä tutkimuk-sena 7.–21.12.2011. Lehden 997 maksajalle lähetettiin sähköinen kyselylomake, ja 308 aikuista vastasi kyselyyn.
Tuloksista ilmeni, että Lemmikillä on lastenlehden imago: yli 90 prosenttia ajattelee, että Lemmikki on lastenlehti, mutta 77 prosentin mielestä lehdestä pitää kehittää koko perheen lehti. Aikuiset lukevat Lemmikkiä, koska he ovat kiinnostuneita eläimistä ja luonnosta ja koska lehti on helppolukuinen, mutta kuitenkin ammattimaisesti tehty ja asiapitoinen.
Vastaajista 74 prosentilla on lemmikkieläin, ja lehden potentiaalisin aikuislukija on nainen, jolla on lemmikki. Puolet vastaajista oli 35–54-vuotiaita. Heillä lemmikkejä on vastaajista eniten ja tuon ikäiset myös liikkuvat eniten luonnossa. Sitä vastoin vain puolet 18–34-vuotiaista tykkää liikkua luonnossa. Luontojuttujen lisääminen ei siis ehkä ole paras tapa houkutella lehdelle lisää nimenomaan nuoria lukijoita.
Lehteen tulisi vastaajien mukaan lisätä juttuja eläinten käyttäytymisestä, kouluttamisesta, terveydestä ja hoidosta sekä asiantuntijoiden neuvoja sekä juttuja Suomen luonnoneläimistä ja kotieläimistä. Aikuiset ilahtuisivat myös ajankohtaisista jutuista kuten uutisista. Lehdestä tulisi karsia julkkisjuttuja, kirja- ja elokuva-arvosteluita ja sarjakuvia.
Lemmikin ulkoasua pitäisi vastaajien mielestä muuttaa houkuttelevammaksi, asiallisemmaksi ja selkeämmäksi. Kansikuviin ja rotuesittelyihin tulisi valita monipuolisemmin eri eläinlajien edustajia. Ulkonäössä on hyvää erityisesti iloiset värit ja laadukkaat kuvat.