Ostotoiminnan laadunvarmistus ja toiminnanohjauksen kehittäminen Mantsinen Group Ltd Oy:ssä
Hiltunen, Jarmo (2012)
Hiltunen, Jarmo
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076779
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli ostotoiminnan laadunvarmistuksen ja toiminnanohjauksen kehittäminen Mantsinen Group Ltd Oy:ssä. Työssä on perehdytty erityisesti niihin ostotoiminnan laadun kehittämisen haasteisiin mitkä liittyvät alihankintaostamisen osa-alueeseen. Opinnäytetyön päätavoitteena oli luoda työkaluja hankinnan laadun jatkuvan parantamisen avuksi. Lisäksi tavoitteena oli perehtyä hankintojen mittaamisen teoriaan.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on käytetty käytännön tietoa ostamisen osa-alueelta, kirjallisuutta ja keskusteluja yrityksen henkilöstön kanssa sekä muita lähteitä. Tämän tiedon pohjalta on kehittämistehtävän aikana luotu, ja on myöhemmin edelleen mahdollista luoda, uusia toimintamalleja ja ohjeistuksia ostotoiminnan kehittämiseksi.
Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä ovat toimineet lean-metodi, Balanced Scorecard-konsepti, SCOR-malli ja hankinnan kehittymisen kaari reaktiivisesta hankintatavasta kohti proaktiivista tapaa. Työn tulokset osiossa esitellään yrityksen ja tavarantoimittajien yhteistyön kehittämisen apuvälineeksi luotu toimittajan tuloskorttimalli.
Johtopäätös osiossa todetaan, että suoritusten mittaaminen yrityksissä on erittäin tärkeää. Järjestelmällinen mittaaminen hyvin luoduilla mittareilla mahdollistaa toiminnan kehittämisen. Yhtenä tärkeimmistä kehitysideoista on esitetty tuloskorttimallin käyttöönotto erikseen valittujen toimittajien kanssa.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on käytetty käytännön tietoa ostamisen osa-alueelta, kirjallisuutta ja keskusteluja yrityksen henkilöstön kanssa sekä muita lähteitä. Tämän tiedon pohjalta on kehittämistehtävän aikana luotu, ja on myöhemmin edelleen mahdollista luoda, uusia toimintamalleja ja ohjeistuksia ostotoiminnan kehittämiseksi.
Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä ovat toimineet lean-metodi, Balanced Scorecard-konsepti, SCOR-malli ja hankinnan kehittymisen kaari reaktiivisesta hankintatavasta kohti proaktiivista tapaa. Työn tulokset osiossa esitellään yrityksen ja tavarantoimittajien yhteistyön kehittämisen apuvälineeksi luotu toimittajan tuloskorttimalli.
Johtopäätös osiossa todetaan, että suoritusten mittaaminen yrityksissä on erittäin tärkeää. Järjestelmällinen mittaaminen hyvin luoduilla mittareilla mahdollistaa toiminnan kehittämisen. Yhtenä tärkeimmistä kehitysideoista on esitetty tuloskorttimallin käyttöönotto erikseen valittujen toimittajien kanssa.