Ammattiosaamisen näyttöjen Toimielin-mallin kehittäminen Satakunnan koulutuskuntayhtymässä
Toivonen, Krista (2012)
Toivonen, Krista
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205066508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205066508
Tiivistelmä
Ammattiosaamisen näytöt ovat tulleet osaksi ammatillista koulutusta 1.8.2006. Ammattiosaamisen toimielimellä on vastuullinen ja merkittävä tehtävä ammattiosaamisen näyttötoiminnassa. Koulutuksen kehittäminen yhteistyössä työelämän kanssa sekä koulutuksen laadunvarmistaminen ovat asioita, joihin koulutusorganisaation on panostettava. Ammattiosaamisen näyttötoiminta on yksi mahdollinen kanava kehittämiseen.
Opetushallitus on 13.6.2011 myöntänyt Satakunnan koulutuskuntayhtymän ja Länsirannikon koulutuskuntayhtymän hakemalle Toimielin mallin kehittämis-hankkeelle rahoituksen. Hankkeen tavoitteena on Satakunnan koulutuskuntayhtymän ja Länsirannikon koulutuskuntayhtymän ammattiosaamisen näyttöjen toimielinten kokoonpanon, toiminnan ja käytäntöjen kartoittaminen, toimielimen jäsenten aktivoiminen ja sitouttaminen tehtäväänsä mm. perehdyttämisen ja koulutuksen avulla
Satakunnan koulutuskuntayhtymän osalta ammattiosaamisen toimielin mallin kehittämishankkeessa lähdettiin liikkeelle selvittämällä koulutuksen järjestäjien edustajien ja ammattiosaamisen toimielimen jäsenten tietoutta ammattiosaami-sen toimielimen toiminnasta sekä siihen kohdistuvasta perehdytys- ja koulutustarpeesta.
Ammattiosaamisen toimielimen toiminnasta, perehdytys- ja koulutustarpeesta lähetettiin webropol-kysely 240:lle Satakunnan koulutuskuntayhtymän koulutuksen järjestäjän edustajalle (opettajille) sekä 22:lle ammattiosaamisen toimielimen jäsenelle.
Kyselyn vastausprosessi jäi pieneksi ja vastausten perusteella voidaan tehdä suuntaa antavia johtopäätöksiä. Suuntaa antaviksi johtopäätöksiksi tuli, että ammattiosaamisen toimielin, sen tehtävät ja toiminta olivat heikosti tiedossa koulutuksen järjestäjien edustajilla. Koulutuksen järjestäjien edustajat kiinnostuivat saamaan perehdytystä ja koulutusta ammattiosaamisen toimielimen toimintaan. Satakunnan koulutuskuntayhtymän ammattiosaamisen toimikunnan jäsenet suhtautuivat myönteisesti kehittämään toimikunnan toimintaa ja saamaan koulutusta.
Opetushallitus on 13.6.2011 myöntänyt Satakunnan koulutuskuntayhtymän ja Länsirannikon koulutuskuntayhtymän hakemalle Toimielin mallin kehittämis-hankkeelle rahoituksen. Hankkeen tavoitteena on Satakunnan koulutuskuntayhtymän ja Länsirannikon koulutuskuntayhtymän ammattiosaamisen näyttöjen toimielinten kokoonpanon, toiminnan ja käytäntöjen kartoittaminen, toimielimen jäsenten aktivoiminen ja sitouttaminen tehtäväänsä mm. perehdyttämisen ja koulutuksen avulla
Satakunnan koulutuskuntayhtymän osalta ammattiosaamisen toimielin mallin kehittämishankkeessa lähdettiin liikkeelle selvittämällä koulutuksen järjestäjien edustajien ja ammattiosaamisen toimielimen jäsenten tietoutta ammattiosaami-sen toimielimen toiminnasta sekä siihen kohdistuvasta perehdytys- ja koulutustarpeesta.
Ammattiosaamisen toimielimen toiminnasta, perehdytys- ja koulutustarpeesta lähetettiin webropol-kysely 240:lle Satakunnan koulutuskuntayhtymän koulutuksen järjestäjän edustajalle (opettajille) sekä 22:lle ammattiosaamisen toimielimen jäsenelle.
Kyselyn vastausprosessi jäi pieneksi ja vastausten perusteella voidaan tehdä suuntaa antavia johtopäätöksiä. Suuntaa antaviksi johtopäätöksiksi tuli, että ammattiosaamisen toimielin, sen tehtävät ja toiminta olivat heikosti tiedossa koulutuksen järjestäjien edustajilla. Koulutuksen järjestäjien edustajat kiinnostuivat saamaan perehdytystä ja koulutusta ammattiosaamisen toimielimen toimintaan. Satakunnan koulutuskuntayhtymän ammattiosaamisen toimikunnan jäsenet suhtautuivat myönteisesti kehittämään toimikunnan toimintaa ja saamaan koulutusta.