Sesonkikuosimallisto jouluksi 2012 : case: Metsola Lifestyle Oy
Pitkäjärvi, Niina (2012)
Pitkäjärvi, Niina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086811
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli suunnitella yrityksen ja kohderyhmän toiveita vastaava joulusesongin tekstiilikuosimallisto oululaiselle Metsola Lifestyle Oy:lle. Malliston tavoitteena oli myynninedistäminen eli saada aikaan lisämyyntiä tuomalla myyntiin kesken kauden uutta ja raikasta tavaraa.
Opinnäytetyö koostui tiedonhankinnasta ja produktiivisesta osuudesta. Tiedonhankinnassa käsiteltiin sesonkimalliston suunnittelua, jonka lisäksi analysoitiin markkinoilta löytyviä joulusesongin tekstiilituotteita ja niissä käytettyjä symboleita. Yrityksen kilpailijoita tutkittiin strategisten ryhmien avulla. Kohderyhmän joulusesonkitekstiilituotteisiin liittyviä toiveita ja tarpeita selvitettiin laadullisella teemahaastattelumenetelmällä. Saatu haastattelumateriaali analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Saatujen tulosten pohjalta produktiivisessa osiossa suunniteltiin konseptitasoinen kuosimallisto.
Tuloksena syntyivät naivistiset joulu- ja talviaiheiset mallistot, joissa on yhteensä kolmekymmentä kuosia kirkkaissa ja puhtaissa väreissä. Talviaiheisen malliston kuosit saivat inspiraationsa arktisesta luonnosta ja väreiksi valittiin selkeän jouluiset värit. Jouluaiheinen mallisto pitää sisällään jouluaiheisia kuoseja kirkkaissa, muttei liian jouluisissa väreissä. Opinnäytetyön myötä saatiin selville, että joulusesongin vaatetekstiilikuosien värit saavat olla jouluisia. Kuvioaiheiden tulee kuitenkin olla talviaiheisia tai jouluaiheisia niin, että ne soveltuvat käytettäväksi myös muuten talvella.
Opinnäytetyö koostui tiedonhankinnasta ja produktiivisesta osuudesta. Tiedonhankinnassa käsiteltiin sesonkimalliston suunnittelua, jonka lisäksi analysoitiin markkinoilta löytyviä joulusesongin tekstiilituotteita ja niissä käytettyjä symboleita. Yrityksen kilpailijoita tutkittiin strategisten ryhmien avulla. Kohderyhmän joulusesonkitekstiilituotteisiin liittyviä toiveita ja tarpeita selvitettiin laadullisella teemahaastattelumenetelmällä. Saatu haastattelumateriaali analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä. Saatujen tulosten pohjalta produktiivisessa osiossa suunniteltiin konseptitasoinen kuosimallisto.
Tuloksena syntyivät naivistiset joulu- ja talviaiheiset mallistot, joissa on yhteensä kolmekymmentä kuosia kirkkaissa ja puhtaissa väreissä. Talviaiheisen malliston kuosit saivat inspiraationsa arktisesta luonnosta ja väreiksi valittiin selkeän jouluiset värit. Jouluaiheinen mallisto pitää sisällään jouluaiheisia kuoseja kirkkaissa, muttei liian jouluisissa väreissä. Opinnäytetyön myötä saatiin selville, että joulusesongin vaatetekstiilikuosien värit saavat olla jouluisia. Kuvioaiheiden tulee kuitenkin olla talviaiheisia tai jouluaiheisia niin, että ne soveltuvat käytettäväksi myös muuten talvella.