Kehityskeskustelukäytännön luominen osana osaamisen kehittämistä YH-Itä-Savo Oy:lle
Westerberg, Annika (2012)
Westerberg, Annika
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086899
Tiivistelmä
Opinnäytetyön teema oli selvittää toimeksiantajayrityksen käytössä ollut kehityskeskustelumalli ja sen kehityskohteet, ja luoda yritykselle uusi osaamisen kehittämisen näkökulman huomioiva kehityskeskus-telukäytäntö. Opinnäytetyö sisältää keskustelujen tukena toimivan lomakkeen sekä ohjeistuksen koko kehityskeskustelukäytännön toteuttamiseen. Opinnäytetyön tutkimusosassa toimeksiantajana on savonlinnalainen isännöintialan yritys, YH-Itä-Savo Oy.
Opinnäytetyö rakentuu kahdesta osasta. Ensimmäinen osa keskittyy tarkastelemaan osaamista, osaamisen johtamista ja osaamisen kehittämistä sekä kehityskeskustelua johdon työvälineenä. Toisessa osassa eli empiriaosassa kartoitetaan toimeksiantajayrityksen kehityskeskusteluiden sekä osaamisen kehittämisen nykytila sekä siihen liittyvät kehittämisehdotukset laadullisen tutkimuksen avulla. Lähdeaineiston, esi-merkkien ja tutkimustulosten pohjalta yritykselle luodaan uusi, yrityksen tarpeita paremmin palveleva, toimintamalli kehityskeskusteluiden pitämiseen ottaen huomioon osaamisen kehittäminen.
Aineisto tutkimukseen kerättiin kymmenessä toimeksiantajayrityksen työntekijälle pidetyssä teemahaas-tattelussa helmikuussa 2012. Haastatteluiden keskeisinä teemoina olivat kehityskeskustelut ja niiden toteutus, sisältö ja seuranta sekä oman osaamisen kehittäminen, osaamisen kehittäminen yrityksessä sekä osaamisen jakaminen.
Tutkimustuloksista on pääteltävissä, että toimeksiantajayrityksessä kehityskeskustelukäytäntö on ollut puutteellinen ja siihen tarvitaan uusi prosessi. Osaamisen kehittäminen on huomioitu yrityksen toimin-nassa suhteellisen hyvin, mutta sen liittäminen yrityksen strategiaan sekä toiminnan tehostaminen omana prosessinaan on tarpeellinen. Teoria ja tutkimusaineiston pohjalta luotu kehityskeskustelukäytäntö koostuu käytännön toimintamallista sekä lomakkeesta, joka toimii kehityskeskustelujen runkona. Uusi kehityskeskustelumalli tähtää kartoittamaan työntekijöiden henkilökohtaiset tavoitteet sekä sitomaan ne yrityksen tavoitteisiin.
Opinnäytetyö rakentuu kahdesta osasta. Ensimmäinen osa keskittyy tarkastelemaan osaamista, osaamisen johtamista ja osaamisen kehittämistä sekä kehityskeskustelua johdon työvälineenä. Toisessa osassa eli empiriaosassa kartoitetaan toimeksiantajayrityksen kehityskeskusteluiden sekä osaamisen kehittämisen nykytila sekä siihen liittyvät kehittämisehdotukset laadullisen tutkimuksen avulla. Lähdeaineiston, esi-merkkien ja tutkimustulosten pohjalta yritykselle luodaan uusi, yrityksen tarpeita paremmin palveleva, toimintamalli kehityskeskusteluiden pitämiseen ottaen huomioon osaamisen kehittäminen.
Aineisto tutkimukseen kerättiin kymmenessä toimeksiantajayrityksen työntekijälle pidetyssä teemahaas-tattelussa helmikuussa 2012. Haastatteluiden keskeisinä teemoina olivat kehityskeskustelut ja niiden toteutus, sisältö ja seuranta sekä oman osaamisen kehittäminen, osaamisen kehittäminen yrityksessä sekä osaamisen jakaminen.
Tutkimustuloksista on pääteltävissä, että toimeksiantajayrityksessä kehityskeskustelukäytäntö on ollut puutteellinen ja siihen tarvitaan uusi prosessi. Osaamisen kehittäminen on huomioitu yrityksen toimin-nassa suhteellisen hyvin, mutta sen liittäminen yrityksen strategiaan sekä toiminnan tehostaminen omana prosessinaan on tarpeellinen. Teoria ja tutkimusaineiston pohjalta luotu kehityskeskustelukäytäntö koostuu käytännön toimintamallista sekä lomakkeesta, joka toimii kehityskeskustelujen runkona. Uusi kehityskeskustelumalli tähtää kartoittamaan työntekijöiden henkilökohtaiset tavoitteet sekä sitomaan ne yrityksen tavoitteisiin.
