Uusia näkökulmia teollisuustonttien markkinointiin : Case: "Ysitien Sampo", Laukaan kunta
Leinonen, Lasse; Nikamaa, Jussi (2009)
Leinonen, Lasse
Nikamaa, Jussi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046348
Tiivistelmä
Uusia näkökulmia teollisuustonttien markkinointiin b2b-myynnissä. Opinnäytetyön aiheena oli Laukaan Lievestuoreella sijaitsevan teollisuusalueen markkinointi. Työn
tilaajana oli Laukaan kunnan Kaavoituksen ja maankäytön osasto. Tehtävänä oli keksiä uusia tapoja
markkinoida teollisuustontteja. Kyseinen alue oli ollut kaavoitettuna teollisuustonteiksi jo pitkään,
mutta varsinaista teollisuusaluetta ei vielä ollut syntynyt.
Markkinointityön tavoitteena oli lisätä alueen tunnettuutta ja löytää potentiaalisia yrityksiä
muuttamaan alueelle. Projekti oli moniosainen. Työ aloitettiin ideoimalla raameja markkinoinnille.
Alueelle luotiin Kalevala-henkinen nimi sekä siihen liittyvä teema ja tarina. Seuraavat työvaiheet
olivat markkinointisuunnitelman laatiminen eli rajattujen asiakaskohderyhmien määrittäminen,
markkinoinnin kanavaratkaisujen valitseminen, markkinointiviestinnän sisältö sekä
markkinointimateriaalien suunnittelu. Edellä mainittujen markkinointitoimenpiteiden
tarkoituksena oli asemoida kaavoitusalue positiivisella tavalla erilaiseksi kilpailijoihin nähden. Työn
viimeinen vaihe oli asiakaskartoitus, joka suoritettiin puhelimitse tehtynä haastatteluna rajattuun
kohderyhmään suunnattuna. Nämä segmentit sijaitsivat kolmen eri maakunnan alueella.
Markkinointisuunnitelman toteuttamisen tuloksena kyseinen kaavoitusalue sai mediahuomiota
lehtiartikkeleiden muodossa ja herätti keskustelua Laukaan kunnan yrittäjien keskuudessa.
Projektin lopuksi suoritetun asiakaskartoituksen tuloksena löydettiin muutamia potentiaalisia
asiakkaita sekä havaittiin alueellisia eroavaisuuksia yritysten muutto- ja laajenemishalukkuudessa.
tilaajana oli Laukaan kunnan Kaavoituksen ja maankäytön osasto. Tehtävänä oli keksiä uusia tapoja
markkinoida teollisuustontteja. Kyseinen alue oli ollut kaavoitettuna teollisuustonteiksi jo pitkään,
mutta varsinaista teollisuusaluetta ei vielä ollut syntynyt.
Markkinointityön tavoitteena oli lisätä alueen tunnettuutta ja löytää potentiaalisia yrityksiä
muuttamaan alueelle. Projekti oli moniosainen. Työ aloitettiin ideoimalla raameja markkinoinnille.
Alueelle luotiin Kalevala-henkinen nimi sekä siihen liittyvä teema ja tarina. Seuraavat työvaiheet
olivat markkinointisuunnitelman laatiminen eli rajattujen asiakaskohderyhmien määrittäminen,
markkinoinnin kanavaratkaisujen valitseminen, markkinointiviestinnän sisältö sekä
markkinointimateriaalien suunnittelu. Edellä mainittujen markkinointitoimenpiteiden
tarkoituksena oli asemoida kaavoitusalue positiivisella tavalla erilaiseksi kilpailijoihin nähden. Työn
viimeinen vaihe oli asiakaskartoitus, joka suoritettiin puhelimitse tehtynä haastatteluna rajattuun
kohderyhmään suunnattuna. Nämä segmentit sijaitsivat kolmen eri maakunnan alueella.
Markkinointisuunnitelman toteuttamisen tuloksena kyseinen kaavoitusalue sai mediahuomiota
lehtiartikkeleiden muodossa ja herätti keskustelua Laukaan kunnan yrittäjien keskuudessa.
Projektin lopuksi suoritetun asiakaskartoituksen tuloksena löydettiin muutamia potentiaalisia
asiakkaita sekä havaittiin alueellisia eroavaisuuksia yritysten muutto- ja laajenemishalukkuudessa.