Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Polttoainekäyttöisten lisälämmittimien vertailu ja parannuskeinot

Ripatti, Lari (2012)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
ripatti_lari.pdf (2.065Mt)
Lataukset: 


Ripatti, Lari
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205087056
Tiivistelmä
Tämän päättötyön tarkoituksena oli vertailla ja tutkia eroja kahden erimerkkisen polttoainekäyttöisen lisälämmittimen välillä. Tavoitteena oli myös selvittää yleisimmät lisälämmittimien toimintavarmuutta heikentävät seikat sekä etsiä keinoja, joilla luotettavuutta saadaan parannettua ja huoltoväliä pidennettyä.

Työhön valittiin kaksi tunnetuinta ja eniten käytettyä polttoainekäyttöisten lisälämmittimien valmistajaa eli Eberspächer ja Webasto. Tutkittavaksi kohteeksi rajattiin dieselpolttoaineella toimivat vesilämmittimet, joiden teho oli 4-5 kilowattia. Lämmittimet olivat noin 5-10 vuotta vanhoja ja ne lainattiin rikkinäisenä Misra Oy:ltä sekä tuttavilta. Tekniikan Maailman tekemien mittausten perusteella päästiin käsitykseen myös lämmittimien päästöistä sekä polttoaineen ja tehon kulutuksesta, joita vertailtiin valmistajien ilmoittamiin lukemiin.

Tarkempaan selvitykseen otettiin yksi toimimattomuuteen johtavista seikoista eli pakkasen lannistama akku, joka ei luovuta eikä vastaanota virtaa halutulla tavalla. Edellä mainittuun ongelmaan yritettiin löytää ratkaisua suunnittelemalla akulle lämmitysjärjestelmä ja mittaamalla lämpötilan sekä jännitteen muutoksia akussa. Akkua lämmitettiin ilman ja veden välityksellä, joista jälkimmäinen todettiin huomattavasti tehokkaammaksi ratkaisuksi.

Akkunesteen lämpötila saatiin nousemaan puolen tunnin lämmitysjakson aikana molemmilla lämmitysmenetelmillä, joten tavoitteeseen päästiin. Mittaukset sujuivat ongelmitta, vaikkakin lämpöantureita olisi voinut olla useammassa paikassa tarkempien tulosten saamiseksi. Lämmittimiä purkamalla päästiin hyvin perille niiden rakenteesta ja kohteista, joiden suunnittelussa voisi olla parannettavaa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste