Kausityöntekijän perehdyttäminen puutarhamyymälään
Iso-pietilä, Marika (2012)
Iso-pietilä, Marika
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086933
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään kausityöntekijän perehdyttämistä puutarhamyymälään. Työn aihe on peräisin erään puutarhamyymälän perehdyttämisongelmasta. Ongelman korjaamiseksi laadittiin perehdyttämisopas, joka on tehty vastaamaan kyseisen puutarhamyymälän perehdyttämisongelmaa. Oppaan tarkoitus on auttaa uusia kausityöntekijöitä työn alkuun ja selvittää heille työnkuvan lisäksi työsuhteen ja työpaikan yleisiä käytäntöjä. Perehdyttämisopas on tarkoitettu vain myymälän käyttöön.
Perehdytysoppaan taustalle laadittiin kysely kyseisen myymälän työntekijöille heidän perehdytyksestään, jotta edellisvuosien perehdytysongelmilta vältyttäisiin. Kysymykset koskivat henkilöiden omaa kokemusta perehdyttämistä ja heidän näkemystään siitä, mihin seikkoihin tulisi jatkossa kiinnittää huomiota.
Työssä käsitellään myös perehdyttämistä ja siihen kuuluvia asioita yleisellä tasolla. Yksi tärkeimmistä näkökulmista perehdyttämisen käsittelyssä oli työturvallisuus.
Työn yhtenä osana on Puutarha & kauppa-lehden artikkelien pohjalta tehty artikkelianalyysi. Lehdestä valittiin 2009–2011 vuosikerrat, joista tutkittiin puutarhamyymälää asiakkaan, myymälän ja henkilökunnan osalta. Artikkelit arvosteltiin niiden sisällön hyödyllisyyden perusteella.
Perehdytysoppaan taustalle laadittiin kysely kyseisen myymälän työntekijöille heidän perehdytyksestään, jotta edellisvuosien perehdytysongelmilta vältyttäisiin. Kysymykset koskivat henkilöiden omaa kokemusta perehdyttämistä ja heidän näkemystään siitä, mihin seikkoihin tulisi jatkossa kiinnittää huomiota.
Työssä käsitellään myös perehdyttämistä ja siihen kuuluvia asioita yleisellä tasolla. Yksi tärkeimmistä näkökulmista perehdyttämisen käsittelyssä oli työturvallisuus.
Työn yhtenä osana on Puutarha & kauppa-lehden artikkelien pohjalta tehty artikkelianalyysi. Lehdestä valittiin 2009–2011 vuosikerrat, joista tutkittiin puutarhamyymälää asiakkaan, myymälän ja henkilökunnan osalta. Artikkelit arvosteltiin niiden sisällön hyödyllisyyden perusteella.